fredag 18 november 2011

Eldflugornas grav


Detta är en anime-film, en av de bästa anime-filmer jag sett. Han som gjort filmen heter Isao Takahata, och filmen är producerad av Studio Ghibli. Den är på japanska eller engelska, med svensk, dansk, norsk eller finsk textning. Filmen rekommenderas från 11 år. 
    Den här filmen heter "Eldflugornas grav". Den handlar om två föräldralösa barn, fjortonåriga  Seita och hans fyraåriga syster Setsuko. Filmen utspelar sig i slutet av andra världskriget, och de två syskonen kämpar för att överleva på den japanska landsbygden. Ingen vill hjälpa dem, inte ens deras släktingar. Deras mamma dör i ett bombanfall, och deras pappa är ute i krig och kommer aldrig tillbaka.
    Men trots att de verkar så ensamma, har de ju varandra. Det enda de två syskonen har är tron på att livet måste fortsätta och varandra.

Jag rekommenderar INTE denna film för de som vill ha något roligt att halvtitta på en fredagskväll. Man är med i filmen ända från början till slut! Dessutom är den så otroligt sorglig så att man inte ens kan förklara det.
    Jag rekommenderar ABSOLUT denna filmen för den som vill se en film som man aldrig glömmer. Jag tycker att alla borde se den. Den är SÅ bra! Men jag tror att denna filmen är den sorgligaste filmen jag sett. Precis efter jag sett den första gången, kändes det som att jag aldrig ville se den igen. Jag var jätteledsen länge efteråt. Men när man väl förstår hur bra filmen egentligen är så vill man absolut se den igen. :')

(Denna filmen såg jag inte ikväll. Då såg jag "Harry Potter och fången från Azkaban. Så otroligt bra, även om boken är så himla mycket bättre. Tycker faktiskt lite synd om de som inte läst böckerna men ser filmerna. Det måste vara så himla mycket de inte fattar! Okej, de som gör filmen kan ju inte göra den precis som boken är, ingen skulle orka titta. Utom jag, då :D)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺