fredag 27 januari 2012

Decembergatans hungriga andar

Författare: Ulrika Lidbo
Antal sidor: 189 st
Genre: En bok om ätstörningar

Det är sommarlov.
    Jenny är i Stockholm hos sin storasyster och passar hennes barn. På nätterna funderar hon över varför hon är ett fetto som hatar sitt meningslösa liv. Varför alla blir kära i hennes bästis och inte i henne. Varför ingen tycker om henne egentligen. Varför hon fått all skit.
    Jenny bestämmer sig. När hon börjar åttan till hösten ska hon vara smal. Supersmal. För man kan ju inte bli tjock om man äter noll procent fett
    När hon börjar skolan ska folk tänka "Jenny Stefansson... vem är det? Jaså hon! Den skitsnygga smala tjejen? Hon som ser ut som en fotomodell?" 
    På en tågresa träffar Jenny Betty som bor på hennes gata. Betty och Jenny har mycket gemensamt. De träffas och har speciella "fester" tillsammans när de först äter jättemycket och sedan spyr upp den.
    Jenny tycker inte att hon lyckas. Varför blir hon inte smal? Hon fortsätter kämpa. Till vårterminen. Då ska hon vara smal.

Denna boken berör verkligen. Den är både rolig och väldigt, väldigt sorglig. Och så realistisk. Det är nästan ofattbart att sådant verkligen händer. Att man inte ser hur smal man blir.
    Jag irriterade mig väldigt mycket på huvudpersonen Jenny samtidigt som jag tyckte så synd om henne. Något som jag verkligen irriterade mig på var hur hon var mot sina föräldrar. Fast ändå så förstår jag henne. Men samtidigt inte.
    Om man vill läsa en bok som berör väldigt mycket och är svår att sluta tänka på så rekommenderar jag denna boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺