söndag 15 januari 2012

Löwensköldska ringen

Författare: Selma Lagerlöf
Antal sidor: 126 st
Genre: Klassiker, skräck

Berättelsen handlar om en ring som Bengt Löwensköld fick av kung Karl XII. Eftersom att den är en Kunglig ring vill Bengt Löwensköld ha den med sig i graven. Han tror då att han kommer att återförenas med Karl XII på andra sidan. Det är många människor som inte tycker att det är rätt, han har ju ingen nytta av ringen när han är död, man skulle ju istället kunna sälja den och använda pengarna till något. Men Bengt Löwensköld får som han vill, ringen sitter på hans finger när de murar igen graven.
    När en släkting till Bengt Löwensköld dör några år senare öppnar de gravkammaren för att ställa in kistan där. Eftersom att det är söndag, vilodagen, murar de inte igen graven efter begravningsceremonin utan väntar med det tills nästa dag. Självklart blir ringen stulen, och det blir inte Bengt Löwensköld glad över. Han kan inte få ro i sin grav förrän han får tillbaka sin ring.

Boken är skriven 1925. Den är ju en spökhistoria, en riktigt läskig sådan, och den blir inte mindre läskig av det gamla språket. Den är lättläst (jag läste ut den i morse). Beskrivningen låter kanske inte så läskig, men det händer mycket mer saker i boken som jag inte berättar om!

(Om någon undrar varför "Denna boken läser jag just nu" är borta nu igen så borde mina böcker från Adlibris komma snart, så jag börjar inte på någon ny bok innan dess. :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺