fredag 9 mars 2012

Du vet var jag finns

Författare: Rachel Cohn
Antal sidor: 178 st
Genre: Vänskap, kärlek

Det var en gång två kusiner som älskade varandra som systrar.


Det var en gång två kusinsystrar som lekte sagolekar i sin trädkoja. Men i deras sagor lämnade Skönheten Odjuret för trollkvinnan som läst förbannelsen över honom och den utflippade Alice i Underlandet knaprade roliga piller för att orka sig igenom spegeläventyret. I favoritleken vaknade aldrig Törnrosa.


Det var en gång två tonårsprinsessor som drog iväg åt olika håll. Den ena skimrande älvlik, den andra tungsint grå.

"Jag jobbade extra i bokhandeln den dagen jag fick beskedet. Allt jag behövde höra var hennes namn, 'Laura...', och jag visste, jag bara visste när jag kände hugget i hjärtat och den klösande paniken i bröstet, jag visste, för Laura gjorde alltid det jag önskade att jag skulle våga."


Det var en gång en kusin som bestämde sig för att ta en tupplur som hon aldrig skulle vakna ifrån.

(Handling från baksidan)

Först vill jag säga: Läs denna boken, den är så otroligt tänkvärd!
    Personerna är väldigt färgstarka och har annorlunda personligheter. Till exempel Miles, huvudpersonen. Hon är tjock, älskar att läsa och att röka. Jag vet inte riktigt om jag gillar henne eller inte, men jag gillar henne ändå på något sätt. Jag skulle inte inte gilla henne om jag träffade henne i verkligheten, men författaren har skrivit så bra att jag gillar henne ändå, fast hon gör endel hemska saker.
    Boken tar upp ett väldigt viktigt ämne och författaren har skrivit om det på ett väldigt bra sätt. Allt känns väldigt verkligt.
    Platserna då? Jättebra beskrivningar! Både personerna och platserna är alldeles lagom beskrivna, boken är inte fullproppad av adjektiv. Man ser absolut en film i huvudet när man läser.
    Boken var inte som jag trodde att den skulle vara. Jag vet inte om jag är positivt överraskad eller inte. Det är svårt att bli positiv av den här boken, eftersom ämnet är så sorgligt. Men jag gillar verkligen boken ändå. Jag säger det en gång till: Läs den! Om den känns lite seg ibland, fortsätt läsa, det kommer att vara värt det. Detta är en sådan bok som man inte kan sluta tänka på.

2 kommentarer:

  1. Jättebra recension! Man får verkligen lust att läsa boken!

    SvaraRadera
  2. Sv: Tack så jätte mycket, blir jätte glad av så fina kommentarer! Din blogg är också super fin! :) Jag längtar så sjukt mycket! SNART KOMMER THG PÅ BIO!!! AAH! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺