lördag 24 mars 2012

Rubinröd

Författare: Linzi Glass
Antal sidor: 220 st
Genre: Livsöde, kärlek, vänskap

Ruby lever i Sydafrika. Just där hon bor är det fint men inte långt borta finns Soweto, och där är det allt annat än lugnt och fint.
    Rubys familj är nästan den enda vita i hela Sydafrika som inte har några mörkhyade tjänare. Till och med de fattigaste vita har råd med en mörkhyad assistent, för en mörkhyad är inte något värd och kostar nästan ingenting.
    Både Ruby, hennes mamma och hennes pappa är emot orättvisorna mellan de mörkhyade och vita. Rubys mamma har ett galleri där begåvade mörkhyade konstnärer kan ställa ut sina tavlor. Men att stå för det man tycker är farligt, när som helst kan polisen komma och ta Rubys familj och det är de medvetna om.
    Ruby längtar efter en vän att dela allting med. Alla de andra i skolan, till och med de som ska föreställa hennes vänner, bryr sig inte om orättvisorna. Ruby känner sig väldigt ensam.
    Men så kommer Julian. Han är en svart konstnär som flyttar in hos Ruby och hennes familj. Ruby tycker mycket om honom och är mycket tillsammans med honom när han målar.
    Men en dag går Rubys värld i kras - när hon måste försvara sig mot skolans populäraste (och hemskaste) kille när han vill komma hem till henne får han klassen att välja, antingen honom eller Ruby. Och Rubys bästa vän väljer honom.
    Men Ruby hittar en riktig vän - Loretta, trots att hon är afrikaan (ett annat slags folk). Och Loretta har en bror, Johann med de blåa ögonen. Ruby blir förälskad. Hon bryr sig inte om vilken färg eller tro man har - men det gör nästan alla andra.
    Rubys liv är hårt och det blir inte lättare. Vad ska hon välja? Den lätta vägen eller den bättre men svårare?

Denna boken är väldigt bra och väldigt sorglig. Den var rätt snabbläst, jag läste den igår.
    Jag blir så ledsen och arg av att läsa om sådana här orättvisor! Självklart är alla lika värda, liksom! Att alla inte fattar det! Åh! En riktigt tänkvärd bok som man inte kan sluta tänka på. Om man gör det måste man ha ett väldigt stort problem, för den här boken tar upp så otroligt viktiga saker.
    Den känns verklighetstrogen hela vägen. Jag gillar de flesta av personerna. Julian gillar jag verkligen. Jag tyckte om honom redan från början. Han verkar så stark och snäll, och samtidigt väldigt smart. Det är bara en del saker jag inte gillar med honom, som att han har förutfattade meningar om afrikaaner, fast jag gillar honom ändå.
    Ruby är så otroligt stark. Jag fattar inte hur hon klarar det! En riktigt bra kvinnlig förebild som jag kände igen mig mycket i.
    Alla borde ha en vän som Loretta, hon verkade ju hur snäll som helst. Och hennes bror Johann med.
    Rubys föräldrar stod verkligen för vad de tyckte och det gillade jag verkligen. Men däremot de som var Rubys "kompisar", de avskyr jag.
    Läs denna boken, den är så otroligt bra fast så sorglig så man vill gråta ibland. ☻☻☻☻☺- fyra av fem smileysar!

1 kommentar:

  1. Åh den vill jag läsa nu!
    Blir så sur på alla dessa orättvisor! Vi är alla människor! Vi lever alla i samma värld och borde behandlas likadant!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺