måndag 23 april 2012

Ful

Författare: Scott Westerfeld
Antal sidor: 382 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Del ett i... Ful-serien kanske den heter?
Utgiven år: 2005
Originalets titel: Uglies
Genre: Science fiction, dystopi

Boken utspelar sig i vår värld fast om många hundra år.
    Tally är som alla andra - hon längtar tills hon fyller sexton, då hon blir snygg. Alla opereras när de är sexton, från att vara en fuling blir de snyggingar som bara festar och har roligt hela tiden. Från en tråkig och ful fuling blir man en fantastiskt vacker snygging - rena drömmen tycker Tally!
    Livet som fuling är långtråkigt, det är inte ens kul att göra trick som att gå över till Snyggingstan (där alla de snygga bor, man bor i Fulingby när man är ful) i hemlighet längre. Tallys bästa kompis Peris är redan snygg och Tally har ingen att vara med.
    Men så hittar Tally en  ny kompis, Shay. Shay vill fly från operationen, ut i vildmarken, och hon vill att Tally ska följa med. Men Tally fattar inte vad de ska fly från..?

Åh, jag älskar den här boken. Så fort jag läst en mening var jag fast. Jag har bara hört gott om den innan, och det förstår jag.
    Tally lever i en framtid när man inte får bestämma själv hur man ser ut efter sexton års ålder, och man blir programmerad till att tycka att det normala är fult. Jag älskar den idén - så himla bra! Fast jag läste med en obehagskänsla hela tiden - är det så här långt mänskligheten ska gå? (De kallar oss som lever nu för "rostisar". Vad som hände med oss får ni läsa...)
    Boken är väldigt snabbläst, för man kan inte sluta läsa. Man vill hela tiden få veta vad som händer, för boken är inte det minsta förutsägbar.
    I boken har tekniken gått väldigt långt, och ofta när jag läser om sådant tycker jag att det inte känns så verklighetstroget, men det gör det i "Ful". Allting i den känns verklighetstroget.
    Jag kan inte förklara boken mer, den är så fantastisk. Alla borde läsa "Ful", den är så otroligt tänkvärd!

Bokens första mening:
Försommarhimlen hade samma färg som kattkräks.

Saker som inspirerar mig från boken:
I princip allting. Jag älskar själva idén, karaktärerna är bra... Men först och främst idén.

Betyg 9 av 10

1 kommentar:

  1. Vad kul att du gillar den! Jag har den hemma, men har inte riktigt orkat läsa den ännu. Jag får kanske göra det nu då :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺