måndag 16 april 2012

Jessica's guide to dating on the dark side

Författare: Beth Fantaskey
Antal sidor: 351 st
Förlag: Harcourt Children's Books
Serie: Del 1, vad serien egentligen heter vet jag inte...
Genre: Fantasy, kärlek

Att gifta sig med en vampyr står verkligen inte först på Jessicas att göra-lista. Men den snygge Lucius dyker upp och säger att: 1) Han är en vampyr. 2) Jessica är en vampyr. 3) De måste gifta sig med varandra för att inte starta ett jättestort krig.
    Jessica vet att hon är adopterad, men nu påstår Lucius OCH hennes två adoptivföräldrar att hennes biologiska föräldrar var vampyrer. Och att Jessica är en vampyrprinsessa. Vad är det med dem? Fattar de inte att det är omöjligt och osannolikt? Eller... Är det verkligen det?

Jag tänker inte berätta mer om boken, för då avslöjar jag för mycket. Man får helt enkelt läsa själv.
    Först tyckte jag att boken var lik Twilight, men det är den inte. I den här boken är Vampyrer mer vanliga. De andas, de kan vara ute i solljus, de sover på natten... Och i den här boken är det inte bara killen som är bäst hela tiden, utan tjejer kan också vara modiga och killar kan också vara fega eller ledsna.
    Något jag gillade med boken var att jag tänkte att om jag var huvudpersonen skulle jag göra si och så, och så gjorde huvudpersonen ungefär så. Det låter kanske som man visste vad som skulle hända, men det är inte så jag menar. Jag menar att jag skulle gjort boken ungefär som den är om det var min idé. Det betyder att den är väldigt bra!
    Boken var spännande och väldigt svår att släppa. Den var så spännande att jag glömde att det var på engelska jag läste och inte på svenska. Okej, det gick inte så snabbt att läsa som när jag läser på svenska, men det gick snabbare än den senaste boken jag läste på engelska, den var urdålig så det gick i ungefär snigelfart att läsa.
    Framsidan gillar jag inte så mycket, det finns många framsidor med tjejer i klänningar på, men denna är ändå okej. Särskilt när man läst boken och vet vilken scen det är bild på.
    Språket gillar jag verkligen, det är roligt men inte tramsigt skrivet. Jag vet inte hur jag ska förklara det, men enkelt, roligt men ändå allvarligt är väl de bästa adjektiven man kan förklara det med.
    Jag önskar att detta var min bok, för det finns en del saker i den som jag redan läst om flera gånger och helst vill läsa om flera gånger till! Det är speciellt bra scener eller kapitel som man verkligen inte kan få nog av att läsa :)
    Ibland fick man läsa Lucius brev till sin morbror/farbror, och det gjorde att man fick se berättelsen ur hans synvinkel med. Det var en bra idé av författaren att göra så, för man förstod historien mycket bättre och det var spännande att läsa ur Lucius synvinkel också!
    Jessica kände jag ofta igen mig i, eller hon reagerade som sagt som jag skulle ha reagerat. Det gjorde att boken blev ännu mer spännande.
    Det finns en del två i serien som kom ut i år, och den vill jag väldigt gärna läsa!
    Jag gillade verkligen den här boken, och den överträffade mina förväntningar!

Bokens första mening:
The first time I saw him, a heavy, gray fog clung to the cornfields, tails of mist slithering between the dying stalks.

Betyg 8 av 10

4 kommentarer:

  1. den verkar bra! ;)
    synd att den bara är på engelska (jag läser franska)

    SvaraRadera
  2. Den verkar riktigt bra, ska nog läsa den någon gång när jag känner för att läsa på engelska :)

    SvaraRadera
  3. Svar: Tack! :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket, var så osäker där ett tag om vad folk skulle tycka om det jag skrev, var rädd att jag kulle uppröra någon så TACK! :)
    Ska bli spännande att läsa brevet, det kommer nog imorgon för idag kom det då inte ;)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺