måndag 30 april 2012

Om jag stannar

Författare: Gayle Forman
Antal sidor: 192 st
Förlag: Ponto pocket
Serie: Mia & Adam 1
Utgiven år: 2009
Originalets titel: If I stay
Genre: Livsöde, kärlek, vänskap

Mia och hennes familj skulle bara ut på en utflykt med sin mamma, pappa och lillebror. men så blev det inte.
    Det hände en sekund. Bilen kom från sidan och körde rakt in i deras. Bilen totalförstörs men från radion hörs fortfarande Beethoven, och det blandas med sirener.
    Mia står utanför bilen. Hon klarade sig, tur. Gjorde de andra det? Inte mamma, inte pappa. Hon ser inte sin lillebror. Eller jo, där i bilen! En hand sticker fram. Hon går fram för att dra ut honom.
    Då ser hon armbandet som hon tog på sig i morse. Det är hennes hand som sticker fram. Inte hennes lillebrors.
    Under 24 timmar får man följa Mia på sjukhuset, när hon ser sig själv försöka räddas, och man får med hjälp av tillbakablickar lära känna Mias liv och val. Och nu står hon inför det svåraste valet av alla - följa med familjen till den andra sidan eller stanna kvar?

Den här boken är fantastiskt sorglig och jättebra. Idén med att Mia kan se sig själv, att hon är något slags spöke, älskar jag verkligen. Och att man får lära känna Mia genom tillbakablickar.
    Jag gillar verkligen Mia, hennes familj, hennes pojkvän Adam och hennes bästa vän Kim. De känns verkliga och har intressanta personligheter. Man får lära känna dem mer och mer, och man är fortfarande nyfiken på dem när boken är slut.
    Boken är kort och snabbläst, jag fastnade direkt. På framsidan står det "...otroligt fin, kärleksfull och sorglig" och det stämmer verkligen! Vissa delar är så sorgliga att man knappt vill fortsätta, fast man samtidigt vill det för den är så himla bra. den är väldigt tänkvärd också, den får en att tänka på att vi bara har ett liv som vi inte kan göra om.
    Alla borde verkligen läsa den här boken - den är fantastisk!


Bokens första mening:
Alla tror att det berodde på snön.

Minnesvärt citat:
Inget speciellt, snarare själva meningen med boken tycker jag.

Betyg 9 av 10
 


2 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg att jag älskade denna boken! Och uppföljaren är till och med bättre :D

    SvaraRadera
  2. En riktigt bra bok det där! :D

    Har en tävling på min blogg där du kan vinna två böcker!
    Kika gärna in! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺