tisdag 29 maj 2012

Systrar i jeans

Författare: Ann Brashares
Antal sidor: 378 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Systrar i jeans 1
Utgiven år: 2001
Originalets titel: The Sisterhood of the Travelling Pants
Genre: Kärlek, vänskap

Det var en gång ett par jeans. Ett par helt vanliga blå jeans. Men dessa byxor kom att utföra stordåd. Det här är berättelsen om tjejerna som gjorde det möjligt.

Det är sommar och Carmen, Lena, Tibby och Bridget ska för första gången inte tillbringa den med varandra. De bästa vännerna ska för första gången vara ifrån varandra en hel sommar, och de har ingen aning om hur de ska överleva. Tills de hittar De Flygande Jeansen i Carmens garderob.
    Carmen hade tänkt slänga Jeansen, men när alla fyra provar dem upptäcker de något magiskt - de passar dem alla fyra, trots att de ser helt olika ut. Och de inta bara passar alla fyra - de verkligen passar alla fyra.
    De bestämmer sig för att skicka runt Jeansen under hela sommaren och turas om med att ha dem. Och när de träffas allihop ska de ha något intressant att skriva ner på De Flygande Jeansen.

Carmen ska spendera sommaren tillsammans med sin pappa som hon nästan aldrig träffar sedan han skilde sig från hennes mamma. Hon har sett fram emot en sommar i sin pappas stökiga lilla lägenhet och äta ute varje kväll, eftersom det är sådan hennes pappa är - men när hon kommer till sin pappa får hon en stor chock.
    Lena ska åka till Grekland och bo hos sin farmor och farfar under lovet. Väl där försöker hennes farmor tussa ihop henne med en kille, och det gillar inte Lena alls...
    Bridget åker iväg på fotbollsläger och där möter hon Eric som är tre år äldre och dessutom coach, men hon vill ha honom. Och är man Bridget så gör man allt man kan för att lyckas.
    Tibby ska vara hemma hela lovet, urtrist tycker hon. Hon börjar jobba på en livsmedelsaffär - kul om man jämför med Grekland till exempel! Men en dag möter hon Bailey, en tolvårig tjej med cancer, och hela sommaren tar en ny vändning.
_________________________________________________________________________

Detta är andra gången jag läser den här boken, och den var faktiskt mycket bättre den här gången! 

Trots att jag först tyckte boken lät rätt ytlig är den verkligen tvärtom. Den är väldigt tänkvärd samtidigt som den är spännande, omöjlig att släppa, rolig och sorglig (särskilt i slutet D':).

 Man får läsa ur alla fyra vännernas perspektiv och jag gillar verkligen allihop! Trots att många av dem gör många otroligt dumma och hemska saker. Men ingen är ju snäll jämt, liksom. Och att de har sina negativa sidor gör dem mer trovärdiga, hade de bara varit felfria och fantastiska hade jag nog inte velat fortsätta läsa, för karaktärerna gör det mesta av boken.

Författaren har verkligen lyckats med att göra boken otroligt spännande, för jag kunde knappt sluta läsa. Hon avslöjar kapitlen och styckena när det är som mest spännande, och det är både jobbigt och bra! Jag ville inte att boken skulle ta slut, och det var väldigt skönt att kunna börja i tvåan direkt! :)

En sak jag verkligen gillar är att det innan varje kapitel kommer ett citat, och jag älskar verkligen citat så det är ett stort plus! :) 

Språket i boken är lättläst, både till typsnittet och storleken samt till själva sättet boken är skriven på. Det gör att trots att boken är rätt tjock läser man ut den fort, på några timmar ungefär om man inte skulle ta en paus emellan skulle jag gissa!

Alltså: en fantastiskt bra, spännande tänkvärd, sorglig och rolig bok som har nästan allt en bra bok behöver - förtjänar absolut en 9:a i betyg!

Minnesvärt citat:
"I drömmen var hon i ett litet hus med vitkalkade knogar som klängde sig fast på en klippavsats som stupade rakt ner i havet. Hon visste att hon måste hålla i sig hårt för att inte tappa taget. Samtidigt längtade hon efter att släppa det krampaktiga greppet och falla, men insåg också att man inte kunde falla bara för att det var spännande."

Bokens första mening:
Det var en gång ett par byxor.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Vänskapen mellan de fyra tjejerna - den är så otroligt fantastisk att jag blir avundsjuk, men den är ändå trovärdig!
• Sommarkänslan, älskar som sagt böcker med sommarkänsla...
• Karaktärerna, de är så härliga!
• Att det är fyra som är huvudpersoner, men det blir ändå inte rörigt.
Min lista kan bli oändlig... ;)

4 kommentarer:

  1. Var på biblioteket igår och såg boken där! Men lyckades hålla mig. Fast om jag skulle gå dit igen idag efter att ha läst den recension så skulle jag ta den utan att tveka :D :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. efter att ha läst DIN recension ska det stå ;)

      Radera
  2. Är det inte lite ohygieniskt att fyra personer delar på samma byxor? 8D

    SvaraRadera
  3. Har du läst de andra böckerna i serien? För om du inte har det så har du missat tre böcker ännu bättre än den här! :D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺