söndag 24 juni 2012

Häxmästaren

Författare: Peter Bergting
Antal sidor: 303 st
Förlag: Semic (tusen tack för boken!)
Serie: Legenden om Morwhayle 1
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Häxmästaren
Genre: Fantasy

När Arteil Krill var fem år försvann hans syster Malda, och Arteils far vill inte prata om det så Arteil har ingen aning om vad som egentligen hände. Arteil tror att han aldrig kommer få se Malda igen, men plötsligt kommer hon till honom - genom en portal som finns bakom hans garderob!
    Portalen leder till staden Morwhayle på andra sidan havet. Men varför kom Malda nu? Och vad är det egentligen hon har i kikaren? Kan Arteil verkligen lita på henne? Arteil får veta vem Malda har blivit och vad hon tänker göra, och blir tvungen att välja vilken sida han ska stå på.
____________________________________________________________________

Jag tyckte den här boken var bra! Den var spännande och perfekt om man vill läsa en fantasybok. Tempot i boken är snabbt, ibland lite väl snabbt, men den blir absolut inte långtråkig.

Jag kan inte komma på så mycket negativa saker med boken, men om jag ska klaga på något så är det nog att vissa saker gick lite väl snabbt. Särskilt när det var som mest spännande. Sedan hade jag också lite svårt att få grepp om världen de är i, jag kunde inte riktigt se den framför mig. Jag vet inte varför - det var inte överdrivet lite eller mycket beskrivningar, men av någon anledning kunde jag inte riktigt se den framför mig...

Till de positiva sakerna då! Jag gillar verkligen att man fick läsa ur Maldas perspektiv också, men att man ändå inte riktigt vet vem hon är. Det gör verkligen boken mer spännande! Jag gillar också hela idén till boken, det som Malda tänker göra och så. Och så älskar jag stället där Malda bor på. Jag vet inte varför, men det är mystiskt och spännande och gör faktiskt boken bättre! (Inte för att jag själv vill bo där, men jag älskar att läsa om det och de som bor där.)

Boken blir verkligen aldrig förutsägbar och den slutade inte som jag trodde den skulle sluta, vilket är ett stort plus. Jag gillar karaktärerna, särskilt Malda, men skulle vilja veta mer om dem. Eller inte om Malda, för jag gillar verkligen att hon är ett mysterium, men de andra.


Så: detta är en bra bok som jag rekommenderar till de som vill läsa fantasy! Jag gillade den verkligen och ser fram emot att läsa mer böcker i serien. 

Minnesvärt citat:
""Inte en chans. Över min döda kropp."
"Nu ska vi inte gå händelserna i förväg", sa Scurvley och hängde en musköt över axeln."

Bokens första mening:
Något slog till i fönstret, skrapade sidan på droskan och var borta.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att Malda är ett mysterium, att man inte riktigt vet var man har henne!
• Maldas hem, jag älskar det som sagt.

1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺