söndag 24 juni 2012

Mitt perfekta liv

Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 244 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: -
Utgiven år: 2004
Originalets titel: The Truth About Forever
Genre: Kärlek, vänskap, livsöde

Macy vet precis hur hennes sommar ska se ut - hon ska plugga och vara vikarie på biblioteket för sin pojkvän Jason när han åker iväg på Hjärnlägret. Hjärnlägret är till för smarta och perfekta personer som Jason - han kan i princip allting.
    Men plötsligt vill Jason att de ska ta en paus i sitt förhållande. Han tycker att de båda har tillräckligt mycket att tänka på ändå och att de ska se vad de vill sedan när han är tillbaka från Hjärnlägret.
    Macy är känd som flickan som såg när hennes pappa dog. Och ända sedan den dagen då han föll ihop på gatan av en hjärtattack har Macys mamma dränkt sig i sitt jobb. Hon jobbar hela tiden: natt som dag, veckodag som helg. Hon gör sitt bästa för att vara perfekt, och Macy har fullt upp med att uppehålla sin egen perfekta fasad så att hennes mamma blir nöjd.
    Till ett av sin mammas cocktailpartyn som hon har för att locka folk till att köpa just hennes hus (det är hus hon jobbar med) har hennes mamma anlitat cateringfirman Wish. Där jobbar gravida Delia, extrema Kristy, slöa Monica, knasiga Bert och den otroligt snygga Wes. Macy hjälper till lite under kvällen och Delia erbjuder henne jobb. Efter ett tag tackar Macy ja, och det vänder uppochner på hennes liv.
    När hon jobbar med cateringfirman känner sig Macy lyckligare än på länge. Och så lär hon känna Wes. Den tatuerade, konstnärlige Wes med ett inte helt fläckfritt förflutet, men Macy känner sig glad och bekväm när de umgås och känner att hon kan berätta allt för honom...
________________________________________________________________

Mina förväntningar på den här boken var skyhöga eftersom att författarens bok "Mycket mer än så" är en av mina favoriter, men "Mitt perfekta liv överträffade dem. Jag älskar den verkligen! Jag var fast från första sidan och fick tvinga mig själv att lägga undan den för att sova några timmar innan jag kunde vakna och fortsätta läsa. Jag älskar författarens språk och sätt att skriva, det fångar en verkligen.

Jag älskar karaktärerna! Gravida Delia som inte kan undgå att skapa någon form av kaos när cateringfirman jobbar, Kristy med sina ärr och utmanande kläder, Monica som aldrig säger en hel mening och går otroligt långsamt, Bert som ropar och skriker (lägg märke till alla utropstecken i "Minnesvärt citat") och är besatt av världens undergång, Wes som gör fantastiska statyer och är otroligt snäll, Macy som är snäll och stark trots att hennes pappa är död... Jag älskar dem verkligen, jag är avundsjuk på författaren som har skapat sådana underbara karaktärer.

Boken är verkligen somrig, sommarkänslan håller i sig från första till sista sidan. Boken är också romantisk, sorglig, rolig, bäst och fantastisk. En perfekt sommarbok helt enkelt!

Något jag älskar med böcker är att när man har läst ut dem måste man bara sitta/ligga/stå ett tag och bara ta in det man just läst och tänka på boken. Efter det känner man ett stort begär efter att läsa om sina favoritstycken och bläddrar genast fram till dem och läser dem om och om igen. Så var det med den här boken, och det betyder att det absolut är en favoritbok för mig. Jag älskar den verkligen, och måste läsa mer av Sarah Dessen snart!

Och en liten grej... I "Mycket mer än så" är det också med en Jason som är smart och pluggar en massa. Skulle det kunna vara samma Jason? Kul isåfall :)

Alltså: En alldeles fantastisk bok som jag verkligen rekommenderar om man vill läsa något sorgligt, romantiskt och jättebra!

Minnesvärt citat:
""Kom igen!" sa Bert och drog med handen över ambulansens motorhuv. "Natten är ung! Bertmobilen måste invigas!"
"Ska vi åka runt i en ambulans?" sa Kristy.
"Den har alla bekvämligheter!" sa Bert. "Den är precis som en vanlig bil. Bättre än en vanlig bil!"
"Har den cd-spelare?" frågade hon.
"Faktiskt så..."
"Nej", sa Wes. "Men den har en trasig kommunikationsradio."
"Men då så", sa hon och viftade med handen. "Jag är helsåld."

Bokens första mening:
Jason skulle till Hjärnlägret.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna, jag älskar dem som sagt!
• Den somriga känslan och hela handlingen, för den är så himla bra.
• Författarens sätt att skriva så man aldrig vill lägga boken ifrån sig!
• Sättet Wes och Macy lär känna varandra på, det är verkligen bra.
• Att den är så rolig men samtidigt så sorglig.
• Relationen mellan Macy och hennes syster och mamma, hur sorgen efter pappan har satt sina spår på dem.

2 kommentarer:

  1. MMmm! Myser när jag läser din recension! Älskar denna bok och "Mycket mer än så", Sara Dessen är sjukt duktig! Märkte du att Last Chance Café näms i den här boken också, med de goda lökringarna? Lite kul tycker jag! :-)

    SvaraRadera
  2. Det är nog samma Jason. Han dyker upp i Du glömde säga hejdå också,kan jag skvallra om. ;)
    Jag tycker det är jättekul att Sarah Dessen liksom "väver ihop" sina böcker. Och jag håller med dig om att Mitt perfekta liv är superbra!

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺