lördag 7 juli 2012

Tillsammans

Författare: Denise Rudberg
Antal sidor: 215 st
Förlag: Månpocket
Serie: Tillsammans 1
Utgiven år: 2007
Originalets titel: Tillsammans
Genre: Vänskap, kärlek, livsöde

Alexander har det inte så bra som det ser ut - bakom den perfekta fasad hans pappa visar upp är han elak och våldsam.
    Jakob är den sportiga typen med en mamma som jobbar på tv.
    Theresa var väldigt snäll och glad, men när hennes mamma dog i cancer förändrades allt - hon blev arg och våldsam och började skolka. Men trots att hon inte är sådan längre sitter stämpeln kvar. Hon bor med sin pappa i en båt på Djurgården.
     De har helt olika bakgrund och skulle aldrig ha träffats om det inte var för Jakobs mammas matlagningskurs för ungdomar som filmas av tv som de alla tre är med i, och de blir bättre och bättre vänner. Men allting är inte så bra som det borde vara när man just har träffat nya vänner...
________________________________________________________________________

Jag hade inga förväntningar alls när jag började läsa den här boken, och den var bättre än jag trodde den skulle vara.

Visst, det finns en del saker som inte är så bra. Det känns som författaren är rädd för att boken ska vara långtråkig - sakerna händer väldigt fort! Till exempel åker alla tre med Theresas pappa till ett hus i Stockholms skärgård när de bara varit vänner i några dagar. Visst, det verkar ju kul, men för det mesta vill man känna varandra lite bättre innan man gör något sådant. Och en förälskelse som är med i boken (spoilervarning!)- i början av boken nämner en av karaktärerna att det tar lite tid innan man verkligen är kär i någon, men så blir just den karaktären kär i någon på bara några dagar sedan -(slut på spoiler) lite skumt, tycker jag. Och själva händelsen på ön går också lite för fort.

Men annars är boken riktigt bra! Jag gillar verkligen karaktärerna, särskilt Theresa men de andra också. Jag gillar själva stämningen i boken också, det är något med den som gör att man inte vill lägga ifrån sig den. Den är en perfekt som sommarbok - snabbläst  och spännande!

Så: En väldigt bra bok som var snabbläst och spännande och hade många bra karaktärer. Jag vill verkligen läsa de andra två böckerna i serien! :)

Minnesvärt citat:
Jag hittade inget...

Bokens första mening:
Alexander öppnade ögonen och tog försiktigt bort kudden han pressat mot örat.

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna, särskilt Theresa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺