måndag 24 september 2012

Löftet

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 522 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Vampire Academy 4
Utgiven år: 2008
Originalets titel: Blood Promise
Genre: Vampyrer, kärlek, fantasy

(Spoilervarning om man inte har läst "Törst", "Fruset blod" och "Skuggkysst"!)

Dimitri har blivit strigoi och Rose tänker ge sig av för att döda honom - eftersom en av hans starkaste önskningar medan han fortfarande levde var att hellre dö än att bli strigoi.
   Men klarar hon av att lämna Lissa? Och var exakt finns Dimitri? Och, viktigast av allt, om hon hittar honom och tillslut står öga mot öga med honom - kommer hon då lyckas döda mannen hon älskar?
________________________________________________________________________

Blandade känslor inför den här boken kan jag säga. Jag älskar den, den är hur bra som helst, men den är så... Dum. Det skulle inte bli så! Det var ju på väg att bli bra! Men herregud vad spännande det var, och jag är verkligen glad att jag har resten av böckerna hemma.

(Spoilervarning!)
Hjälp vad Dimitri som strigoi var läskig! Så Dimitri fast ändå inte på något vis... Författaren har verkligen lyckats med att få honom till strigoi, alltså precis sådan som hon sagt att strigoi ska vara - sig själva men ändå inte. Jag tyckte han var väldigt läskig, och tyckte så himla synd om Rose när hon träffade honom och fick se hur han blivit.
(Slut på spoiler.)

Något jag verkligen älskade med boken är känslorna. Jag tycker synd om Rose, skrattar med Rose, är rädd som Rose, är ledsen som Rose... Och jag satt verkligen på helspänn när det var som mest spännande. Boken lyckades verkligen göra mig rädd (inte jag kommer drömma mardrömmar i natt-rädd, utan... Svårt att förklara, men känslan var verkligen kuslig ett tag) och den var omöjlig att släppa - fast ibland ville jag inte läsa vidare bara för att jag inte ville att det skulle vara som det var, hehe.

Ännu ett mästerverk i denna serie som jag verkligen rekommenderar!

Minnesvärt citat:
Jag var alldeles för inne i boken för att tänka på citat...

Bokens första mening:
När jag gick första året i high school fick jag i uppgift att skriva en uppsats om en dikt.

Favoritkaraktär/er:
Dimitri, trots det som hänt, och Rose

Saker från boken som inspirerar mig:
• Känslorna - man förstår verkligen Rose och känner som hon.
• Att författaren har lyckats så bra med att beskriva strigoi i den här boken.
• Karaktärerna, som alltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺