torsdag 20 september 2012

Skuggkysst

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 459 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Vampire Academy 3
Utgiven år: 2008
Originalets titel: Shadow Kiss
Genre: Fantasy, vampyrer, kärlek

(Spoilervarning om man inte har läst "Törst" och "Fruset blod"!)

Det är dumt att bli kär i sin lärare. Men Rose kan inte hålla sina känslor för Dimitri i styr - trots att det är stor åldersskillnad och dessutom ska de båda beskydda Lissa när Rose är färdigutbildad och det är alltid moroi som går först och man måste skydda henne och ingen annan. Men Rose skulle kunna tänka sig att bryta alla de reglerna för Dimitris skull - men skulle han kunna göra likadant för henne?
    Men det blir ingen vanlig kärlekshistoria det här - Rose börjar nämligen se spöken överallt, och speciellt ett spöke hon vet precis vem det är... Men vad vill den här personen egentligen?
______________________________________________________________________

Det blir bara bättre och bättre. Jag kan inte förklara hur mycket jag verkligen älskar den här serien. Just den här boken sträckläste jag på en dag (trots att den är 459 sidor lång) och den är nog den mest spännande hittills i serien! Jag kunde inte sluta läsa och klarade till och med av att läsa i klassrummet på rasten (och där är det inte tyst, kan jag säga).

Jag tycker fortfarande otroligt mycket om personerna och i den här boken får man lära känna dem ännu mer och får se nya sidor hos dem. Jag gillar Rose och Dimitri mer och mer för varje mening jag läser och även Adrian, Christian, Eddie och Lissa gillar jag - men Rose och Dimitri är lätt favoriterna.

Jag beundrar verkligen Richelle Mead för hennes otroliga idéer. Att hon lyckas komma på allt det här är helt otroligt! Jag älskar skolan, vampyrsorterna och allt annat. Jag vill också kunna skriva så sjukt bra!

Ska jag klaga på något så är det slutet! Alltså herre gud - det är psykiskt läsarplågeri att sluta en bok på det sättet. Jag måste läsa fortsättningen nu, så det är verkligen tur att jag har den hemma! Så nu vet ni var ni kan hitta mig den närmaste tiden - böjd över fortsättningarna i Vampire Academy-serien. För de böckerna är så. Sjukt. Bra. Läs. Dem. Nu!

Minnesvärt citat:
"Han rynkade pannan. "Rose... kommer du ihåg när du frågade om du var tokig och jag sa att du inte var det?"
"Jo..."
"Jag kanske hade fel. Du kanske är tokig.""

Bokens första mening:
Hans fingertoppar gled över min rygg, lätt, nuddade den nästan bara, men där de rörde vid mig var det ändå som om elektriska stötar for genom kroppen.

Favoritkaraktär/er:
Rose och Dimitri

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna, för att de är så underbara.
• Världen författaren har skapat!
• Att författaren har lyckats skriva så det är omöjligt att sluta läsa.

1 kommentar:

  1. Svar: Kul att du gillar idén ,men mindre kul att du inte kan komma såklart!:(

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺