lördag 8 september 2012

Som om jag frågat

Författare: Johanna Lindbäck
Antal sidor: 250 st
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken! :D)
Serie: -
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Som om jag frågat
Genre: Familjeproblem

Allting har förändrats när John börjar nian. Hans bästa vänner Lukas och Saga har blivit tillsammans och det känns inte som att han känner dem längre. dessutom har hans föräldrar bestämt sig för att "ta en paus" i sitt förhållande och Johns pappa flyttar till en av sina kompisar. De säger att det är ett tag bara, på prov liksom. Men hur länge är "ett tag"? Hur länge måste man prova för att veta?
    John vill inte göra någonting längre. Fotbollen är inte kul, och Lukas och Saga kan han ju inte prata med. Han känner sig otroligt ensam. Men är han verkligen det?
_______________________________________________________________________

Detta är den fjärde boken jag läser av Johanna Lindbäck och den är minst lika bra som de andra. Hon skriver så otroligt ärligt och det man läser känns så äkta. Jag förstår verkligen varför John känner som han känner, reagerar som han gör och så vidare.

Språket är väldigt ungdomligt och så himla perfekt till stämningen i boken. Jag älskar författarens sätt att skriva - enkelt men ändå så proffsigt, träffande och det gör verkligen så att man fastnar. Det är bara en sak jag undrar - karaktärerna använder ord som ids och far, typ "jag ids inte gå på träningen idag" och "jag far hem". De flesta ungdomar kanske gör så där boken utspelar sig, men där jag bor gör i princip inga det... Men som sagt, jag kan inte klaga på det eftersom jag inte vet om man säger så där boken utspelar sig eller inte ;)

Karaktärerna är jättebra som i alla författarens böcker jag har läst. Det känns som att jag känner dem på något sätt och det är inte svårt att tänka sig att de finns i verkligheten! En annan bra sak med boken är att mitt favoritband U2 nämns :D Ett tips om man vill skriva en bok som jag ska gilla: skriv om bra musik. För allvarligt, att det nämns bra musik en enda gång gör att boken blir jättemycket bättre när man är en musiknörd som jag :D Ännu en bra sak är att "Som om jag frågat" nämns i boken på ett sätt som verkligen får titeln att hänga ihop med handlingen. Kan inte riktigt förklara men författaren har verkligen lyckats med titeln i alla fall!

Så: en jättebra bok som jag verkligen rekommenderar! Det allra bästa med den är att den känns så realistisk - jag förstår verkligen huvudpersonen och man känner verkligen hur han känner på något sätt. Den är dessutom svår att släppa och rätt snabbläst!

Minnesvärt citat:
"Tänkte de på sin son, att han skulle få kajka runt varannan vecka?
Sonen tänkte då på det i alla fall. Ofta."

Bokens första mening:
Hallå, eller hur?

Favoritkaraktär/er:
John (och lite pappan, för han lyssnade på U2)

Saker från boken som inspirerar mig:
• Hur handlingen känns så äkta.
• Språket och karaktärerna, som är jättebra som de brukar vara i författarens böcker!

2 kommentarer:

  1. Åh jag har ännu inte läst någon bok av Johanna Lindbäck! Måste verkligen göra det snart! :D

    SvaraRadera
  2. Man kanske skulle ta och läsa den här boken, jag läste "Min typ brorsa" av Johanna Lindbäck och den gillade jag!

    Jag tänkte på det där du skrev om orden "far" och "ids", jag tycker dom låter lite gammaldags, själv skulle jag aldrig använda dom. Men det skiljer sig säkert beroende på vart i Sverige man bor. ;)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺