torsdag 11 oktober 2012

Chanslös

Författare: Gail Carriger
Antal sidor: 376 st
Förlag: Styxx Fantasy (tack för boken!)
Serie: Parasollprotektoratet 2
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Changeless
Genre: Fantasy, deckare, kärlek

(Spoilervarning om man inte läst "Själlös"!)

Alexia Maccon trivs som Conall Maccons, Londonvarulvarnas alfa, fru. Men så kommer varulvsregementet från utlandet och flyttar in i tält på hennes gräsmatta, Conall åker till Skottland utan att tala om varför och en skrämmande farsot drar in över London och gör alla övernaturliga mänskliga igen.
    Så Alexia ger sig av, efter sin make, mot Skottland i ett luftskepp tillsammans med sin otroligt jobbiga syster Felicity, inte så smarta väninna Ivy och Ivys största beundrare och hennes makes tjänare, Tunstell och en mystisk kvinna klädd i manskläder. Men vid slutdestinationen finns saker inte ens en kopp te kan rädda.
__________________________________________________________________________

Äntligen har jag läst fortsättningen på Själlös! Och ja, den var bra. Mycket bra.

Jag älskar Gail Carrigers sätt att skriva - spännande och roligt. Den här boken är en av de charmigaste böcker jag någonsin läst, och det är först och främst karaktärernas förtjänst. De har så udda, speciella och färgstarka karaktärer allihop och tillsammans blir det helt perfekt. Språket är också bra, gammalt men enkelt.

Handlingen är som sagt spännande. Jag älskar idéerna och allting är väldigt bra beskrivet, jag kan verkligen se allt framför mig! Boken är aldrig seg och man fastnar vid första sidan. Det som är allra mest spännande är slutet, jag kunde verkligen inte sluta läsa! En annan sak jag gillar med handlingen är att den verkligen är originell - en helt egen värld som utspelar sig i London fast med varulvar, vampyrer och en hel del andra saker. Jag har aldrig läst något liknande (förutom i "Själlös" förstås).

Sedan är det ju det här med den snygga designen. Jag älskar de blå färgerna och det är verkligen otroligt snyggt med svarta sidkanter!

Ja, den här serien har verkligen blivit en favorit. Jag älskar den och alla borde läsa den. Helst typ nu.

Minnesvärt citat:
"Hon älskade visserligen sina systrar, men hon tyckte inte om dem särskilt mycket."

"Ivy viftade med näsduken som för att säga det finns inte ord för hur bottenlöst olycklig jag är. Sedan sa hon, eftersom hon aldrig nöjt sig med talande gester när man kunde uttrycka sig så mycket mer med ord: "Det finns inte ord för hur bottenlöst olycklig jag är."

"Hon såg stridslysten och istadig ut, ungefär som en mycket sträng guvernant. Den här kvinnan var av sorten som drack sitt te svart, rökte cigarr efter midnatt, var skicklig på att spela kort och höll sig med en  skock odrägliga småhundar.
Alexia gillade henne genast.
Kvinnan hängde vant av sig geväret och riktade det mot lord Maccon.
Alexia gillade henne lite mindre."

"Lord Maccon suckade.
"Det var en viktig familjeangelägenhet."
"Och vad är jag, en tillfällig bekantskap?""

Bokens första mening:
"Det är vad, sa du?"

Favoritkaraktär/er:
Alexia

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna!
• Handlingen, den är så rolig och spännande.
• Utseendet. Jag vet att det är insidan som räknas men ändå... Boken är sjukt snygg!
• Allt... :D

1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺