torsdag 18 oktober 2012

Du glömde säga hej då

Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 434 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: Tja, ingen serie direkt, men den hör ihop lite med "Mitt perfekta liv" och "Mycket mer än så".
Utgiven år: 2011
Originalets titel: What Happened to Goodbye
Genre: Kärlek, vänskap

Ny stad. Ny skola. Ny personlighet.
    Mclean är van vid att flytta. Det ingår i hennes pappas jobb. Efter hennes föräldrars skilsmässa har  hon flyttat runt så många gånger att hon nästan tappat räkningen och för varje flytt har hon gett sig själv ett nytt jag, en ny personlighet - den populära tjejen, tjejen som är engagerad i allting...
    Men i Lakeview förändras allt. Plötsligt är hon bara Mclean, utan någon annan att gömma sig bakom. Men vem är Mclean egentligen?
___________________________________________________________________________

Ännu en bra bok av Sarah Dessen! Jag skulle nog inte säga att det är hennes bästa, kanske på grund av att den inte är riktigt så somrig som de andra jag läst, men jag tycker fortfarande väldigt, väldigt mycket om den. Jag älskar Dessens sätt att skriva - det är verkligen omöjligt att sluta läsa. Språket är enkelt men fint och karaktärerna är fantastiska som vanligt!

Jag älskar handlingen - idén med att Mclean har varit olika personer varje gång hon flyttat är jättebra. Författaren har fått med en massa intressanta saker som är roliga att läsa om men det blir inte för mycket eller för rörigt på något sätt!

Som i alla Dessens böcker är karaktärerna fantastiska. Jag älskar allihop (eller de man ska älska i alla fall) och de har så olika och färgstarka personligheter! Mina favoriter är nog Mclean, Dave och Deb (hon är så charmig, haha). Jag blev också otroligt glad när jag märkte att flera karaktärer från "Mycket mer än så" och "Mitt perfekta liv" är med :D Blev väldigt sugen på att läsa om båda två!

Om det är något jag ska klaga på är det nog att boken inte är riktigt så somrig som de andra i serien. Jag har förknippat Dessen med sommarböcker men den här var inte så somrig... Visst, den passar perfekt att läsa på sommaren, men den där riktigt somriga känslan som de andra två böckerna har finns inte riktigt i den här boken.

Så - en riktigt bra, mysig och fin bok som jag verkligen rekommenderar!

Minnesvärt citat:
"Som en blinkande markör på en blank sida, var den bara det allra första. Början på början. Men det var åtminstone gjort.

"Där var hela världen i miniatyr, enkel, ren och prydlig, även om det bara var för att det inte fanns några av oss, inga människor, som kunde trassla till saker och ting."

Bokens första mening:
Bordet var kladdigt, det var ett flottigt fingeravtryck på mitt glas och vi hade suttit i tio minuter och inte sett skymten av någon servitris.

Favoritkaraktär/er:
Mclean, Deb och Dave

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna.
• Det fina men enkla språket.
• Handlingen - den innehåller så mycket men det blir aldrig rörigt eller krångligt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺