onsdag 31 oktober 2012

Under tiden

Författare: Stefan Casta
Antal sidor: 367 st
Förlag: Opal
Serie: Legenden om den gröna cirkeln 2
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Under tiden
Genre: Fantasy

Den föräldralösa pojken Li Li bor hos sin mormor. De lever i en farlig tid - det har varit missväxt i fyra år och det finns knappt någon mat, pesten härjar och det är kallt trots att det är sommar. Han och hans mormor har överlevt på pengarna de får för mormoderns salvor och berättande. En dag hittal Li Li en flaskpost i vallgraven vid slottet och det förändrar hans liv. Kommer brevet från en annan tid?
    Samtidigt, i en helt annan tid föder Judit ett barn. När hon och de andra förstår att barnet, den lilla flickan, kommer överleva seglar de iväg från lägret de bor i just då för att hitta ett ställe där de kan stanna. De kommer till Cirkelöarna, en märklig plats där det verkar som att tiden står stilla. Eller har de helt enkelt hamnat under tiden?
________________________________________________________________________

Alltså wow. Jag hade ingen aning om att det skulle komma en fortsättning på en av världens bästa serier förrän för några månader sedan, när jag såg det på någon blogg, och jag blev alldeles överlycklig! Jag har aldrig läst något som de här två böckerna förut. De är unika - och fantastiska.

Först och främst så älskar jag känslan i boken. Den kusliga, spända, mystiska känslan som finns där hela tiden - känslan av att allting inte riktigt stämmer, att något är fel, och känslan av att det finns något som iakttar karaktärerna. Och - man får inte glömma känslan av att något kommer hända snart, för den finns där hela tiden. Och nog händer det saker, alltid.

Boken är aldrig tråkig, och man fastnar från första sidan. Det är omöjligt att lägga boken ifrån sig och man vill veta vad det egentligen är som finns på Cirkelöarna och hur Li Li's berättelse hänger ihop med Judit, David, Gabriel, Dinah, Tiss, Plister, Devil och Vinds. Jag vet inte om det är jag som är trög eller något, men det tog ett tag innan jag förstod hur deras historier satt ihop och jag blev alldeles förvånad när jag förstod!

En av de saker som gör Stefan Castas böcker så fantastiska är detaljerna. De saker som jag gillar allra mest från de båda berättelserna är Cirkelöarna från ungdomarnas berättelse och de sjungande barnen från Li Li's berättelse (läs mer om dem i boken). Jag beundrar verkligen Casta för att han kan beskriva så otroligt! Jag kan se allting så klart framför mig att det nästan blir läskigt. När jag tänker på det så kan jag se Cirkelöarna och alla andra miljöer framför mig lika bra som om jag hade varit där själv. Och det känns som om jag har varit där, faktiskt. Det känns som jag känner Judit, David, Gabriel, Dinah och alla de andra. Som sagt så beundrar jag verkligen Casta för hans sätt att beskriva.

En sak jag både gillar och inte gillar är att det är så många mysterier som man inte fick veta svaret på. Okej, jag älskar att man får tänka själv och jag har en aning om hur det var. Och det känns så bra att författaren har lämnat lite av historien till läsaren, för den är berättad så. Den är berättad som en saga, en legend, och ingen vet vilken av alla versioner som berättas som är den rätta, men den i boken är den som de flesta tror är sann. Dessutom "pratar" författaren med läsaren och det gör att man verkligen känner sig inne i berättelsen! Så - jag skulle nog faktiskt inte gilla boken lika mycket om man fick reda på allt, för då skulle själva legend och saga-delen falla lite. Men man kan ju inte låta bli att vara nyfiken, och det gör ju att boken inte försvinner ur tankarna på väldigt länge. Den kommer nog alltid finnas i tankarna, faktiskt, för den är så fantastisk så man inte kan släppa den.

Jag läste om slutet och början på "Den gröna cirkeln" precis, och jag måste säga att det är helt otroligt att se hur Judit, "jaget" i boken, har utvecklats! Man kan lätt förstå att det är samma person, men hon har blivit klokare på något sätt. Det är helt fantastiskt av Stefan Casta att kunna skriva så.

På baksidan står det att den är en fristående fortsättning på "Den gröna cirkeln", men jag rekommenderar verkligen att man läser den först - man förstår allt mycket bättre då! Jag rekommenderar de här två böckerna till alla - de är något av det absolut bästa jag någonsin läst!

Minnesvärt citat:
"Drömmarna färdas långa sträckor över havet. Alltid över havet, aldrig över land. När världen inte finns längre, finns havet kvar. Och däri finns drömmarna. Havet minns dem."

"Vissa drömmar tål inte dagsljus, tänker jag."

Och så ett till, som står i början av boken som är skrivet av Tomas Tranströmer:
"Det finns mitt i skogen en oväntad glänta
Som bara kan hittas av den som gått vilse.

Bokens första mening:
Det jag nu ska berätta för dig är en märklig historia.

Favoritkaraktär/er:
Judit, David, Gabriel, Dinah, Tiss, Devil, Plister och Vind

Saker från boken som inspirerar mig:
• Cirkelöarna och de sjungande barnen.
• Karaktärerna.
• De fantastiska beskrivningarna!
• Hur de båda historierna hänger ihop.
• Känslorna som finns i boken.
• Att man känner sig "med" i boken när man läser och att det känns som man varit på platserna och känner karaktärerna i den!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺