måndag 1 oktober 2012

Yttersta offret

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 647 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Vampire Academy 6
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Last Sacrifice
Genre: Kärlek, fantasy, vampyrer, deckare

(Spoilervarning om man inte läst de fem andra böckerna i serien!)

När Rose får veta att hon kan vara död om två veckor blir hon riktigt, riktigt rädd.
    Hon är nämligen fängslad för att ha mördat drottningen. Självklart är det inte Rose som har gjort det, men för den som mördat en drottning är straffet döden och de flesta tror att hon är mördaren.
    Men Rose vill inte dö på det sättet - hon vill dö i strid när hon skyddar de hon älskar. Så när hon får hjälp att fly blir hon överlycklig - men kan hon leva hela sitt liv i flykt?
    Abe, Lissa, Eddie, Christian och Adrian behöver tid för att hinna få fram bevis för att Rose är oskyldig innan beskyddarna hittar henne och dödar henne. Men hur?
    Och så är det det här med Dimitri. Han sa att han inte kunde älska någon efter att han varit strigoi, och Rose har gjort sitt bästa för att släppa honom och gå vidare tillsammans med Adrian. Men har hon verkligen lyckats?
_________________________________________________________________________

Så, då har jag läst hela serien då. Och vad tycker jag? Den är helt fantastisk.

Rose och Dimitri har verkligen blivit två av mina favoritkaraktärer genom alla tider (tillsammans med bland annat Finnick Odair och Sirius Black, så ni fattar att de är bra). Jag älskar dem! Roses tankar och kommentarer och Dimitri... Han är han helt enkelt. Helt underbar. Jag kommer verkligen sakna dem!

Författarens språk blir bara bättre och bättre för varje bok. Som ni ser på alla citat jag hittade så är det verkligen underbart! Jag har bara skrivit ner de allra bästa citaten, det fanns fler, men om jag skulle skriva ner alla skulle jag i princip skriva ner hela boken.

Vad är det som är så speciellt med den här serien, då? Vad ska jag skriva för att hela världen ska läsa de här böckerna? Det jag gillar allra mest är som sagt karaktärerna - de passar så bra ihop, de är roliga, de är underbara (Dimitri)... Författarens sätt att skriva på är också fantastiskt - hon skriver roligt och så det blir omöjligt att sluta läsa. Jag läste en bok på 647 sidor på tre dagar, och ändå var jag i Göteborg och på bokmässan... Så alltså - ni som inte har läst den här boken: läs den. Ni som har läst den: läs den igen. Den är helt obeskrivligt bra.

En annan underbar sak är att den inte är förutsägbar! Jag hade ingen aning om vad som skulle hända i slutet förrän det hände. Och när man fick reda på hur det var tänkte man "ahaa, men det är klart? Varför tänkte jag inte på det?" ;)

Jag vet att endel är besvikna på slutet, men det är inte jag! Jag tycker det var ett perfekt slut på en perfekt serie. Men vad händer nu när jag har läst alla böckerna då..? Jag måste verkligen äga de här böckerna - något att önska sig i julklapp kanske? Dessutom skulle det vara kul att läsa om ettan nu när man vet hur det kommer sluta.

Nej, nu får jag nog sluta skriva. Jag kommer ändå bara tjata om hur underbar den här serien är. Så jag slutar med att säga att den har blivit en av mina absoluta favoritserier - LÄS DEN!

Minnesvärt citat:
"Jag bara babblade, och jag var själv medveten om att jag lät hysterisk och desperat. Det kunde förstås bero på att jag var hysterisk och desperat."

""Boken är alltid bättre än filmen.""

"Jag tittade mig omkring.
"Svårt val. Lämna allt det här för elektricitet och fungerande avloppssystem?"
Nu flinade Sydney. "Och gå miste om fler frierier."
"Dessutom måste vi antagligen slåss mot strigoi", tillade Dimitri.
Jag kom raskt på fötter.
"Hur fort kan vi ge oss iväg?""

""...Det var hennes idé och... den var bra." Jag gillade inte riktigt att det kom som en överraskning för honom."

""Just nu räcker det." Jag gav honom en kyss på pannan och hjälpte honom att resa sig. "Det gör det just nu.""

""Toppen", sa jag. "Ett konferenssamtal till. Jag måste verkligen blockera ert nummer."

""Ett hushåll med två bilar", mumlade han. "Jag hoppades på det."
"Eller så är de ute och promenerar och är precis på hemväg när de lägger märke till en insatsstyrka som lurar i buskarna", viskar jag.

Bokens första mening:
Jag gillar inte burar.

Favoritkaraktär/er:
Dimitri och Rose!

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna, för de är bäst.
• Handlingen, för den är bäst.
• Humorn, för den är bäst.
• Att man inte kan sluta läsa, för det är bäst.
• Slutet, för det är bäst.
• Att den inte är förutsägbar, för det är bäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺