fredag 2 november 2012

Kaninhjärta

Författare: Christin Ljungqvist
Antal sidor: 274 st
Förlag: Gilla böcker
Serie: -
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Kaninhjärta
Genre: Vänskap, skräck, deckare

Mary och Anne är tvillingar och sjutton år gamla. Deras föräldrar har precis skilt sig och pappan har flyttat ifrån (enligt Mary "hålan") Vallda och flyttat ihop med sin nya (och unga) tjej i Göteborg. Deras mamma är ledsen och gråter och det berättar Mary gärna för pappa för hon älskar att knäcka folk. Den enda hon inte knäcker är Anne, för de behöver varandra.
    Tillsammans utgör Mary och Anne ett medium. Anne kan se spökena, Mary lånar ut sin röst åt dem och Anne lyssnar på vad de har att säga. En dag kommer det ett spöke som säger att Mary kommer ta sitt liv om de väljer fel väg i livet och när Mary bestämmer att de ska åka till pappas lägenhet i Göteborg och bo där medan han är i Thailand med sin tjej undrar Anne om det är det som är "fel väg"... Hon bestämmer sig för att inte säga något till Mary (Mary är helt borta när spökena lånar hennes röst så hon minns inget), hon vill inte ge henne idén. Men kanske skulle hon övertalat Mary att inte åka till Göteborg i alla fall, för den resan förändrar allt.
____________________________________________________________________________

Jag gillar verkligen den här boken! Det allra bästa är att läsa om hur det som händer påverkar Mary och Anne, både deras relation till varandra och dem som personer. Det är nog faktiskt det bästa med hela boken - Marys och Annes relation.

Jag gillar verkligen karaktärerna, man får verkligen lära känna dem! Anne gillar jag, Mary är hur elak och självisk som helst men jag kan inte  låta bli att tycka synd om henne - det är svårt att inte göra det när man får veta att hon har velat dö sedan hon var elva år. En annan karaktär jag gillar är Hanna, som kommer in senare i boken, hon är verkligen stark och säger det hon tycker. Emilia, som också kommer in senare, avskydde jag från första början! Men jag gillar verkligen att man får lära känna karaktärerna så väl, det känns som om man träffat dem och pratat med dem.

Språket är otroligt fint! Det är poetiskt, enkelt och beskrivande på samma gång. Det var det som fick mig fast i boken från första sidan, och jag tycker det är häftigt att boken inte är skriven i jagform men ändå ur Annes perspektiv.

Jag gillar att boken handlar om spöken och medium men ändå är så verklighetstrogen och trovärdig, och att boken är sorglig - det gav boken lite mer djup än vad den hade haft annars. Så - jag rekommenderar verkligen den här boken, den var mycket bättre än jag trodde! :)

Minnesvärt citat:
"Kärleken kan inte ta slut, den kan bara förändras, allting förändras och det vet väl alla så varför lämnade han dem?"

Bokens första mening:
Mary betyder Maria, som betyder, man vet inte riktigt, men det kan betyda upprorisk eller bitter eller motspänstig och det stämmer för precis sådan var Mary.

Favoritkaraktär/er:
Anne och Hanna

Saker från boken som inspirerar mig:
• Det fina språket.
• Att man får lära känna karaktärerna så bra.

2 kommentarer:

  1. Nu känner jag mig jättesugen på att läsa den här! Förut tänkte jag bara ha den som lite extra, om jag typ inte riktigt visste vad jag annars skulle läsa, men nu vill jag verkligen läsa den!

    Sv: Ja, jag gillar den. Jag har inte riktigt kommit in i den än, men den blir bättre och bättre. Och jag älskar att man får läsa om det där som hände för flera år sen! ;)

    SvaraRadera
  2. Kaninhjärta är en av de 3 böcker jag håller på att läsa just nu, men kan inte säga att jag håller med dig :/ Jag har inte riktigt kommit in i den och gillar inte den speciellt mycket. Har ändå läst nästan halva så tror knappast den kommer bli bättre men jag kan ju alltid hoppas :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺