måndag 10 december 2012

10:e december 2012


Läste ut "Incarnate" i går, recension på den kommer förhoppningsvis i morgon :)


Godnatt mister Tom - Michelle Magorian




Handling: Boken utspelar sig under andra världskriget. Will Beach evakueras från London till den engelska landsbygden. Han får bo hos Tom Oakly, en enstöring i byn Little Weirwold.
    För första gången i sitt liv får Will uppleva vänlighet. Snart försvinner blåmärkena han fått från misshandeln av sin mamma. Han får kläder, han får sova i en egen säng och han får äta sig mätt. Han får till och med vänner. Men så hämtar hans mamma hem honom igen...

Omdöme: En av mina absoluta favoritböcker! Den är så fin, sorglig, berörande och alldeles fantastiskt skriven. Den passar för alla, man kan läsa den i vilken ålder som helst. Den är absolut inte bara sorglig utan rolig också! En bok jag rekommenderar till alla, den är enkel men handlar ändå om en otroligt viktig sak.

Vad jag vill tacka den här boken för: Att den fick mig att läsa lite mer "allvarliga" böcker!

.Ebbas julkalenderutmaning:

En bok du inte trodde att du skulle gilla, förrän du läste den
Det här är tyvärr sant... Jag trodde inte jag skulle gilla "Tankeläsaren" så mycket. Jag hade den hemma i bokhyllan ett tag och kände mig inte det minsta sugen på att läsa den. Men en dag när jag hade tråkigt och inte hade något annat att läsa tog jag med den ut i solen och började läsa. Så fort jag läst om när Katsa och Po träffades för första gången var jag fast. Jag sträckläste den, kunde absolut inte sluta läsa. Och jag har läst den oräkneliga gånger sedan dess! Åh, vill läsa om den bara för att jag kom att tänka på den... Ska läsa om både den och "Monstrets dotter" när trean kommer ut i vår!

1 kommentar:

  1. Sv: Haha, ja, vilka problem jag hade! ;)
    Jag minns också att jag snäste till kassörskan: "Får man ingen kasse på det här stället!" Hon blev helt förvirrad den stackarn :)
    Men erkänn att det låter bättre på det sättet jag sa! ;D

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺