fredag 21 december 2012

21:a december 2012

Någon mer än jag som inte kan tänka mig att det bara är två dagar kvar till julafton?

Matilda - Roald Dahl

Handling: Matilda är ett riktigt underbarn. Vid fem års ålder har hon läst alla böcker i hela biblioteket. Tyvärr är hon inte särskilt uppskattad av sina föräldrar - de är verkligen hemska. Men Matilda har rätt kul när hon ger dem vad de förtjänar. Men i skolan är det lite svårare - hon måste ge den hemska rektorn vad hon tål också! Men hur?

Omdöme: Jättesöt bok! Matilda är en älskvärd huvudperson, man avskyr hennes föräldrar och man förstår hur mycket hon ogillar dem. Boken var den allra första jag läste på engelska och det är nog först och främst därför jag gillar den så mycket - kommer verkligen aldrig glömma den! Rekommenderas till alla som vill läsa något roligt, enkelt och gulligt.

Vad jag vill tacka den här boken för: Att den fick mig att börja läsa på engelska, den fick mig att förstå att det faktiskt inte var så svårt att förstå.

.Ebbas julkalenderutmaning:

Seriöst, ska det här föreställa en bok?

Kanske den lättaste frågan att svara på i hela kalendern! "Message From Venus" av Tessa Krailing. Var tvungen att läsa den i skolan men det var inte det som gjorde den dålig. Den är så fullkomligt urusel att man får mardrömmar av den. Den handlar om en familj vars pappa är försvunnen. En kväll kör de anden i glaset och anden säger att han har försvunnit till Venus. Sedan kommer det dit en mystisk kille och bestämmer att de ska bilda någon slags sekt. Liksom - JA! VAD KUL! Eller kanske inte. Läs min sågande recension här. Det kan bli lite kul. Att läsa recensionen då, inte boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺