söndag 9 december 2012

9:e december 2012

Har haft en jättemysig dag med namnsdagsfirande av mamma och moster samt pepparkaksbakning, och jag tror jag ska spendera resten av den med att läsa och kanske fixa lite med bokhyllan - gör mitt bästa för att alla böcker ska få plats ;)

Dagens film:

Eldflugornas Grav - Ishao Takahata

Handling: Filmen utspelar sig i slutet av andra världskriget. Två föräldralösa barn, fjortonåriga Seita och hans fyraåriga syster Setsuko kämpar för att överleva på den japanska landsbygden. Deras mamma dog i ett bombnedslag och deras pappa gick ut i krig och kom aldrig tillbaka. Ingen, inte ens deras släktingar, vill hjälpa dem. De har bara varandra och det är just det som gör att deras tro på att livet ska fortsätta finns kvar.

Omdöme: Jag har skrivit om den här filmen förut men kan inte låta bli att skriva om den igen. Den är så otroligt fin, sorglig och det är omöjligt att inte beröras av den. Den är nog den allra sorgligaste filmen jag någonsin sett - och det är ett starkt bevis på att filmer definitivt inte behöver vara barnsliga för att de är tecknade!

Vad jag vill tacka den här filmen för: Att jag aldrig kommer glömma den, för det vill jag verkligen inte göra. Den är så fin och så otroligt sorglig att det inte går att beskriva. Den får en att tänka ännu mer på att alla inte har det lika bra som vi, och den får en att vilja göra något åt det.

.Ebbas julkalenderutmaning:

Bästa manliga karaktär i en bok
Finnick Odair från Hungerspelstrilogin förstås! Han är min största kärlek i livet. Synd att han är död bara. Kommer aldrig förlåta Suzanne Collins för det.
    Andra manliga karaktärer jag älskar med hela mitt hjärta gillar är Sirius Black från Harry Potter-serien, Dimitri Belikov från Vampire Academy och Po från Tankeläsaren!

Och glad andra advent förresten!

1 kommentar:

  1. Tack detsamma! Du är också väldigt duktig på att skriva!

    Vilken smart idé att blogga om en bok varje dag! Du sköter verkigen din bokblogg på ett väldigt fint sätt måste jag säga! Gillar att läsa den! :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺