lördag 1 december 2012

Den vita katten

Författare: Holly Black
Antal sidor: 282 st
Förlag: B. Wahlströms (tack för boken!)
Serie: Berörarna 1
Utgiven år: 2011
Originalets titel: The White Cat
Genre: Fantasy

Cassel Sharpe är den enda icke-beröraren i en berörar-familj. En berörare är någon som kan till exempel döda, få folk att känna det de vill eller något annat bara genom att röra med händerna vid dem. Beröringen anses vara farlig och är därför olaglig, så alla måste bära handskar. Men Cassels hemlighet är ändå värre än allas som inte vill berätta att de är berörare - för tre år sedan dödade han sin bästa vän, Lila, som han älskade. Han minns inte själva dådet, men han minns att han dödade henne.
    En dag vaknar Cassel upp halvnaken på skolans tak. Han måste ha gått i sömnen, för han har ingen aning om vad han gör där. Skolans personal tror att Cassel är självmordsbenägen och stänger av honom från skolan. Han får då flytta hem igen och bor tillsammans med sin morfar. Det är där han ser den vita katten - vad är det för speciellt med den egentligen? Och vad är det med hans två äldre bröder? Cassel börjar förstå att allting inte riktigt är som han tror - eller snarare minns - att det är.
_____________________________________________________________________________

Jag kan börja med att säga att jag verkligen gillar den här boken. Den är spännande, originell och intressant! Jag älskar idén med berörare och vill verkligen läsa mer om dem.

Boken är rätt så snabbläst, och en av anledningarna till det är nog att den som sagt är väldigt spännande. Den börjar med att Cassel vaknar upp på ett tak och spänningen hålls uppe hela vägen. "Mysteriet" i boken är intressant och genomtänkt, även om jag listade ut vissa saker innan Cassel. Min favoritdel i boken är lätt slutet, för om resten av boken är spännande är det helt otroligt! Jag kunde verkligen inte sluta läsa.

Varken karaktärerna eller språket är jättebra, men spänningen och bokens handling gör att det inte gör så mycket. Och jag sa ju att jag älskar slutet, men jag avskyr det också... Värsta cliffhangern ju! Jag vill ha nästa bok i serien direkt! Tycker verkligen synd om Cassel för det som händer på de sista sidorna...

det finns inte mycket mer att säga om den här boken. Ingen ny favorit, men den är fortfarande väldigt bra! Jag rekommenderar den till de som vill läsa något riktigt spännande.

Minnesvärt citat:
"Ett offer glömmer att om någonting är för bra för att vara sant, beror det på att det är en bluff."

Bokens första mening:
Jag vaknar barfota och omtöcknad på kalla skifferplattor och drar ett djupt andetag av den isande luften.

Favoritkaraktär/er:
Cassel

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den är spännande hela vägen och man vill aldrig sluta läsa i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺