tisdag 25 december 2012

Drömmarnas djup

Författare: Hisae Iwaoka
Antal sidor: 186 st
Förlag: Ordbilder
Serie: -
Utgiven år: 2005
Originalets titel: Yume no soko
Genre: Manga

Det var en gång en flicka som somnade så djupt att hon hamnade på den plats där drömmar uppstår... Hon har ingen aning om hur hon ska ta sig hem igen men får jobb i en liten snabbköpsbutik. Där kan man inte bara köpa saker, där förvaras också känslor som inte kunnat uttryckas och butiken besöks av vilsna själar som inte kan lämna drömmarnas värld.
    Flickan får lära sig att det är drömbärare som delar ut alla drömmar till folk som sover och att det tydligen är gud som bestämmer vilka drömmar man ska drömma. Hon får också lära sig att det är bra att säga det man vill säga och uttrycka sina känslor innan det är för sent...
__________________________________________________________________________

Det här var faktiskt den första mangaboken jag läste "baklänges", alltså från höger till vänster! Jag tyckte det var rätt svårt i början, för jag började läsa på det hållet jag är van vid hela tiden och tänkte "men har jag inte läst det här innan?". Men man vande sig rättså snabbt och i slutet var det inte alls särskilt svårt!

Men nu till själva boken. Jag gillar verkligen själva berättelsen, den är verkligen genomtänkt och alla idéer är väldigt smarta. Den är lite sorglig också och det gör att berättelsen får lite djup eller vad man ska säga.

Man hinner få ett rätt bra grepp om själva världen boken utspelar sig i innan den är slut! Jag skulle gärna vilja veta ännu mer om alla drömmar och känslor men man får reda på så mycket så att man förstår boken utan problem. Boken är som sagt intressant och det gör att man vill fortsätta läsa, jag älskar konceptet med alla drömmar och känslor! Det finns för lite böcker om det, skulle vilja läsa mer tolkningar av sådant.

Bilderna är väldigt gulligt ritade! Särskilt framsidan och baksidan när de har färg också. Det som är allra finast ritat är nog personerna, djuren och varelserna!

Jag gillar verkligen den här boken, och rekommenderar den till de som vill läsa något gulligt, fint och intressant. :D

Minnesvärt citat:
Det går inte riktigt att skriva ner citat från serieböcker, man behöver ju bilder också för i sådana här böcker är ju bilder lika viktigt som text :)

Bokens första mening:
Go'natt

Favoritkaraktär/er:
Drömbärarna

Saker från boken som inspirerar mig:
• Idén med alla känslor och tankar, vill som sagt läsa mer om det.
• Att boken och handlingen var väldigt intressant och spännande, man ville verkligen läsa vidare!

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken tur att jag klickade in hit just idag, jag har nämligen läst den här boken förut men glömt bort vad den hette. Nu kan jag låna den igen! Tack ^^ Fin blogg förresten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket sammanträffande :) Tack så jättemycket! :D

      Radera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺