onsdag 26 juni 2013

Blunda och hoppa

Författare: Sarah Dessen
Antal sidor: 365 st
Förlag: Rabén & Sjögren
Serie: -
Utgiven år: 2002
Originalets titel: This Lullaby
Genre: Kärlek, livsöde

Remy tror inte på kärlek. Hon tror inte på långvariga förhållanden eller "sedan levde de lyckliga i alla sina dagar". Kanske beror det på att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och att hennes pappa stack innan hon föddes - och att det enda hon någonsin fått av honom är en låt. Remy tror istället på korta förhållanden utan för mycket känslomässigt engagemang. Hon planerar dem i förväg och bestämmer hur långa de ska vara för att det ska bli så perfekt som möjligt.
    Men så träffar Remy Dexter - en musikerkille som är allt det Remy avskyr. Han är slarvig, klumpig och impulsiv och dessutom vägrar han spela efter hennes regler. Han är allt det Remy inte vill ha - eller..?
_______________________________________________________________________

Åh, vad jag saknat Sarah Dessens böcker! De är alltid så somriga och underbara, och den här var inget undantag. Jag älskar den verkligen - karaktärerna, beskrivningarna, handlingen... Allt är perfekt.

Det allra bästa är helt klart karaktärerna. Egentligen är Remy en sådan där huvudperson jag brukar störa mig på, men jag kan inte låta bli att gilla henne. Visst, hon har sämre sidor men jag kan förstå henne - hon har fått ta en massa ansvar och har levt utan pappa och istället fått byta styvpappa hela tiden, och sedan har hon också råkat ut för något fruktansvärt. Sedan är hennes utveckling väldigt bra också - i slutet har hon verkligen blivit en av mina favoritkaraktärer! Sedan har vi ju Dexter... Han är helt underbar. Rolig, unik, fantastisk personlighet, hundägare och dessutom musiker! Remys kompisar är inte så speciella, men jag gillar Dexters kompisar mer - de har alla färgstarka personligheter och jag älskar att läsa om dem.

Sarah Dessens böcker är kanske ganska lika, men de innehåller alltid detaljer som gör att man aldrig tröttnar på dem. Det är bara när man tänker efter man kommer på att de är rätt lika när det gäller de stora detaljerna - tjej med något slags familjeproblem träffar kille hon aldrig trodde hon skulle falla för - men de små detaljerna är helt olika och det är det jag älskar Sarah Dessens böcker för. Dessutom innehåller de alltid en så himla härlig somrig känsla, trots att de är sorgliga. Faktiskt - om det inte var för att de är sorgliga och mycket djupare än många kärleksböcker tror jag inte jag skulle gilla dem särskilt mycket. Det är just att de är sorgliga som gör att man fäster sig så mycket vid karaktärerna.

Det är verkligen omöjligt att sluta läsa när man väl börjat, trots att det aldrig är riktigt "spännande". Tempot är lugnt och jag älskar det! Ingenting går för fort fram utan alla relationer växer fram i trovärdig fart. Boken tar slut alldeles för fort även om den är lagom lång - man vill bara ha mer! Jag saknar redan karaktärerna och är säker på att det här inte är enda gången jag läser den här boken.

Som musikälskare älskar jag att boken handlar mycket om musik, och det är så fint att låten "This Lullaby" har så stor mening i boken. Den låten skrev Remys pappa till henne när han fick veta att hon fötts. Den blev hans enda one hit wonder och han dog i en hjärtattack två år efter Remy föddes. Hon träffade honom aldrig. Bara en sådan detalj liksom... Underbart! Hur lyckas författaren komma på alla underbara idéer?

Det sista kapitlet var nog allvarligt talat något av det finaste jag läst. Så himla, himla bra skrivet. Allvarligt talat - skulle jag skriva ner alla saker jag beundrar med Sarah Dessen skulle den listan bli väldigt lång... Jaja, som sammanfattning är den här boken otroligt bra, fin och sorglig och jag rekommenderar den verkligen! :)

Minnesvärt citat:
"Han hade skrivit musik i hela sitt liv, men det här var den enda låten han blev känd för. Ända fram till sin död lyckades han inte åstadkomma mer än en one hit wonder. Eller två, antar jag, om man räknar mig."

"Och det spelar ändå ingen roll varför du gillar mig."
"Inte?"
"Inte alls." Han drog händerna genom mitt hår. I mörkret såg jag inte riktigt hans ansikte, men rösten var klar och tydlig i mitt öra. "Bara att du gillar mig."

Bokens första mening:
Låten heter "This Lullaby".

Favoritkaraktär/er:
Dexter

Saker från boken som inspirerar mig:
• Karaktärerna!
• Den somriga känslan.
• Alla underbara detaljer som gör Sarah Dessens böcker så unika!
• Att det är omöjligt att sluta läsa när man väl börjat...


1 kommentar:

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺