måndag 24 juni 2013

Foretold

Författare: Heather Brewer, Meg Cabot, Matt de la Peña, Simone Elkeles, Kami Garcia, Michael Grant, Malinda Lo, Lisa McMann, Richelle Mead, Saundra Mitchell, Diana Peterfreund, Carrie Ryan, Margaret Stohl och Laini Taylor
Antal sidor: 351 st
Förlag: Delacorte Press
Serie: -
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Foretold
Genre: Noveller
Språk: Engelska

Det här är en bok med fjorton olika noveller av fjorton olika författare. Eftersom det är lite svårt att skriva en enda handling och ett enda omdöme hade jag tänkt skriva lite kort om varje novell istället!

"Gentlemen Send Phantoms" av Laini Taylor
Gillade verkligen den här, även om den var väldigt förutsägbar. En av de bästa i hela boken! Jag gillar språket och början, och idén är väldigt bra. Berättelsen passade dessutom perfekt som novell, och kändes inte för kort. Gillar faktiskt den här novellen mer och mer för varje gång jag tänker på den. Vill verkligen läsa mer av Laini Taylor!

"Burned Bright" av Diana Peterfreund
Den här var inte riktigt lika bra. Det var en spännande idé och det var intressant att läsa om deras "sekt", men den passade inte riktigt så bra som novell och kändes lite för kort. Dessutom var den inte särskilt häftigt skriven och man hann aldrig lära känna karaktärerna, vilket jag tror man skulle behöva för att komma in i berättelsen lite mer. Men som sagt var den intressant och annorlunda!

"The Angriest Man" av Lisa McMann
Hängde inte med i den här alls tyvärr. Den var lite för konstig för mig. Den är fint skriven men handlingen var lite för... Tja, konstig helt enkelt. Det skulle ha behövts lite mer beskrivningar eller något så man hängde med lite mer, för trots att språket är fint tyckte jag inte så mycket om den här novellen.

"Out of the Blue" av Meg Cabot
Jag brukar inte läsa Meg Cabots böcker då jag inte riktigt gillar hennes stil, men den här novellen var faktiskt rätt bra. Handlingen är helknäpp men den är roligt skriven och svår att sluta läsa. En av de bättre novellerna!

"One True Love" av Malinda Lo
Den här berättelsen passade inte riktigt heller som novell. Det går för fort fram och det gör att vissa delar inte är särskilt trovärdiga. En okej novell, men inte jättebra!

"This is a Mortal Wound"av Michael Grant
Jag gillade verkligen berättarrösten, den gjorde så att det blev roligt att läsa. Själva idén är väldigt konstig och jag vet inte riktigt om jag gillar den eller inte. Slutet var väldigt intressant i alla fall! En rätt bra novell enligt mig.

"Misery" av Heather Brewer
Även den här novellen var lite för kort men jag gillade den verkligen ändå, särskilt på grund av slutet som var jättefint! Dessutom gillade jag idén med presenterna och hela berättelsen var unik och bra. Absolut en av de bästa novellerna!

"The Mind is a Powerful Thing" av Matt de la Peña
Väldigt intressant att läsa om en sådan här huvudperson. Man märker ju direkt att det är något som inte står rätt till med henne och jag tycker synd om henne - tänk att ha ett sådant liv! Slutet passade perfekt på novellen och den var också lagom lång. Kan ju inte direkt säga att jag gillade karaktärerna men de passade in på berättelsen. En rätt bra novell helt enkelt, tänkvärd!

"The Chosen One" av Saundra Mitchell
Den här novellen var definitivt en av de bästa i boken. Den skulle dock kunnat vara mycket längre, hehe... Vissa saker skulle ha behövt mer tid. Men jag gillade idén, huvudpersonen och berättarrösten! Den är annorlunda, spännande och fin. Som sagt en av de allra bästa i boken!

"Improbable Futures" av Kami Garcia
Åh, den här var riktigt bra. Älskar stämningen och hur tydligt man ser allt framför sig. Jag älskar handlingen, den är hemsk och spännande så det är svårt att sluta läsa. Dessutom är tempot perfekt! Det enda jag har att klaga på är att jag vill ha mer, för det slutar väldigt spännande...

"Death for the Deathless" av Margaret Stohl
Ehm... Va? Förstod aldrig meningen med den här novellen. Ingenting var särskilt intressant och man fick inga svar på något. Slutet var också fruktansvärt meningslös. Nja, lite för meningslös för min smak...

"Fate" av Simone Elkeles
Den här novellen var helt enkelt mysig, rätt vanlig och förutsägbar och i en sådan här samling av noveller passar det perfekt. Gillade verkligen den här, för karaktärerna är härliga och... Tja, som sagt är den mysig och fin.

"The Killing Garden" av Carrie Ryan
Jag gillade tyvärr inte författarens "The Forrest of Hands and Teeth" så jag hade inga förväntningar på den här, men blev ändå besviken, haha. För idén är bra men den beskrivs alldeles för lite, romansen går alldeles för fort men ändå blir hela berättelsen seg. Som sagt hade den här berättelsen kunnat bli rätt bra, men blir snarare tvärt om.

"Homecoming" av Richelle Mead
Så. Äntligen. Den enda anledningen till att jag ville läsa den här boken. Behöver jag säga mer än att den här var överlägset bäst av alla? Nej, inte egentligen, men ni får stå ut med att jag babblar om den ändå. För den är så himla bra! För det första handlar den om mina absoluta favoritkaraktärer någonsin, för det andra lyckas Richelle Mead få den spännande på bara några sidor och man blir alldeles fast, för det tredje innehåller den underbara citat och konversationer, för det fjärde har det faktiskt äntligen gått som jag ville, för det femte är slutet underbart... Tja, jag kan fortsätta hur länge som helst, men stoppar nog ändå där, hehe. Det enda negativa är helt klart att den tar slut! Skulle kunna fortsätta läsa om mina favoritkaraktärers liv för evigt. :D

Som sammanfattning tyckte jag riktigt mycket om sju av fjorton noveller, vilket blir hälften av novellerna. Vill gärna läsa fler sådana här böcker, för det är ett bra sätt att lära känna nya författare på! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺