torsdag 18 juli 2013

Liesl & Po

Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 268 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: -
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Liesl & Po
Genre: Fantasy, livsöde

Liesl hålls instängd på vinden av sin styvmor sedan hennes pappa dött. Det är otroligt ensamt och Liesl saknar sin pappa något fruktansvärt. Men så en dag får hon besök av spökena Po och Knytet, och tillsammans med dem bestämmer sig Liesl för att begrava hennes pappas aska där den hör hemma - under pilträdet, där också hennes mamma vilar.
    På vägen träffar de på den före detta alkemistlärlingen Will som rymt från alkemisten efter ett stort misstag.
    Men det visar sig svårare än de någonsin kunnat tro att ta Liesls pappa dit han hör hemma - de får både styvmodern Augusta, Främsta Damen och en alkemist efter sig. Hur ska detta sluta?
__________________________________________________________________________

Jag läste den här boken just för att Lauren Oliver är en av mina favoritförfattare. Det allra bästa med hennes böcker är helt klart språket, men tyvärr var inte språket riktigt lika fint i den här boken, antagligen för att den var på svenska. Men jag tycker ändå mycket om den här boken - en perfekt bok för lite yngre barn!

Den är lagom spännande hela tiden, lagom lång och aldrig långtråkig. För den som läst en massa är alla sammanträffanden som händer i boken inte alls trovärdiga men om man inte analyserar sådant (hehe) är de nog mest häftiga och roliga. Boken är rätt mycket som en saga - många saker är inte trovärdiga alls när man tänker efter men när man läser är man helt inne i bokens värld. Just det - det är en av alla saker jag älskar med Lauren Olivers böcker, man blir verkligen helt inne i dem!

Berättelsen är väldigt fin - Liesl vill begrava hennes pappas aska under pilträdet där också hennes mamma vilar. Ännu en sak jag beundrar med Lauren Olivers böcker - de fina berättelserna. Wills berättelse vävs ihop med Liesls på ett spännande sätt och hur hon skriver om Liesls pappa och "andra sidan" är så himla... Bra, helt enkelt.

Jag gillar Liesl rätt mycket, men Po och Knytet är mina favoriter. Det är lite stalker-varning på Will men han är gullig ändå. Jag gillar även Mo och berättelsen om hans försvunna syster är något av det bästa i hela boken om jag ska vara ärlig, haha. Men som sagt gillar jag Po och Knytet mest!

Jag älskar vissa små detaljer som gör att boken blir så fin - som att herr Grå älskar att ha sin familj omkring sig (det kanske inte låter så märkvärdigt men det blir mycket bättre när man väl läser boken), att Liesl brukar stava outsägligt i huvudet och den jag skrev om innan med Mos syster.

Det här är definitivt en bok som man kan läsa i alla åldrar om man inte analyserar för mycket. Egentligen finns det ju som sagt en massa saker som inte är trovärdiga men man kan inte riktigt bedöma middle grade-böcker på samma sätt som man bedömer young adult-böcker... Så den här gången tänker jag faktiskt inte klaga på det.

Som sagt är det här en väldigt bra och otroligt fin bok som kan läsas i alla åldrar!

Minnesvärt citat:
"Han visste tillräckligt mycket om döden för att veta att den inte kunde mutas, köpas, skjutas upp eller bokas av."

"Människor behöver andra människor som känner saker för deras skull", sa hon. "Det blir för ensamt att känna saker bara för sig själv."

Bokens första mening:
Det var den tredje natten efter dagen då hennes pappa dog som Liesl fick syn på spöket.

Favoritkaraktär/er:
Po och Knytet

Saker från boken som inspirerar mig:
• Alla bra  detaljer!
• Den fina berättelsen.



1 kommentar:

  1. Jag gillade den! Gillar Olivers böcker verkar det som, hehe :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺