söndag 1 september 2013

The Tales of Beedle the Bard

Författare: J.K. Rowling
Antal sidor: 109 st
Förlag: Bloomsbury Publishing
Serie: - (Men tillhör ju Harry Potter-serien)
Utgiven år: 2008
Originalets titel: The Tales of Beedle The Bard
Genre: Fantasy, sagor

Som nog de flesta vet är det här en bok som finns i Harry Potter-serien - en trollkarlssagobok helt enkelt. Och dessutom en sagobok som är bättre än många andra sagoböcker jag läst.

J.K. Rowling är så otroligt bra på att skriva genomtänkta och trovärdiga berättelser. Den här boken är verkligen skriven som en sagobok som ska passa bra för småbarn, och ändå är den magisk och underbar. Precis som med Harry Potter-serien dras man in en helt underbar värld när man läser den här boken och vill aldrig lämna den. Varje berättelse är speciell och jag gillar allihop även om jag gillar vissa mer  än andra.

Att J.K. Rowling tar med detaljer som att den här versionen är skriven av Hermione gör bara allting mer underbart och får allting att kännas så levande. Att man dessutom får läsa om vad Dumbledore tycker om varje berättelse är nästan för bra för att vara sant! Det gör varje berättelse lite djupare - och roligare.

Min favoritberättelse är helt klart "The Tale of the Three Brothers"! Den är så otroligt bra, fin och genomtänkt att den tar andan ur mig varje gång jag ser den i filmen eller läser den i den här boken. Sättet den hänger ihop med serien är också så otroligt bra.

Framsidan är dessutom något av det vackraste jag sett. Färgen, illustrationen, typsnittet... Allting är så otrolig fint och passar in på stämningen i boken!

Som en sammanfattning på den här recensionen kan jag säga att J.K. Rowling aldrig slutar imponera på mig. <3

But though Death searched for the third brother for many years, he was never able to find him. It was only when he had attained a great age that the youngest brother finally took off the Cloak of Invisibility and gave it to his son. And then he greeted Death as an old friend, and went with him gladly, and, equals, they departed his life.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺