söndag 20 oktober 2013

Borttappad


Författare: Shaun Tan
Antal sidor: 36 st
Förlag: Kabusa böcker
Serie: -
Utgiven år: 2000
Originalets titel: The Lost Thing
Genre: Livsöde, bilderbok

Den här boken handlar om en kille som hittar en röd varelse på stranden som helt enkelt ser borttappad ut. Han kan inte lämna den där, så han tar med sig den hem i hopp om att hitta ett nytt hem till den - men det är svårt i en värld där alla har viktigare saker för sig.

Shaun Tan är verkligen en av mina absoluta favoritförfattare (och kanske min absoluta favorittecknare) någonsin. Hans tänkvärda texter tillsammans med hans otroligt vackra bilder är helt enkelt fantastiska. Den här boken är lika tänkvärd och fin som alla andra av hans böcker jag läst.

Både känslan och bilderna i boken gör att hela den blir helt magiskt. Trots att den är så kort är man helt inne i världen och det känns direkt när man öppnar den att den verkligen är något speciellt. Som sagt är bilderna helt underbara. Varje sida är så fint gjorda, blandningen mellan bild, text plus den fina bakgrunden gör att man bara kan sitta och titta på samma sida hur länge som helst. Jag tror nog faktiskt att Shaun Tan är min absoluta favorittecknare någonsin.

Den här boken passar nog faktiskt alla - för mindre barn är det en bra och lite spännande berättelse och är man äldre kan man läsa den både för det och för de filosofiska tankarna som finns i bakgrunden hela tiden.

Slutet är sorgligt när man väl tänker på det, de som läst boken förstår vad jag menar. Att man kanske inte ser de här borttappade sakerna bara för att man är upptagen med sitt eget får en verkligen att tänka till.

Nu när jag läst boken vill jag verkligen se den animerade kortfilmen som gjorts till den, här kommer en trailer:


Som sagt så gillar jag verkligen Shaun Tans böcker. På så få sidor lyckas han få med så otroligt mycket och både texten och bilderna är otroligt fina. Jag rekommenderar verkligen hans böcker till alla!

Minnesvärt citat:
"Kanske kommer den från ingenstans. En del saker är bara så där..." Han gjorde en paus för den dramatiska effekten. "...helt enkelt borttappade."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺