måndag 28 oktober 2013

Sayonara September 2

Författare: Åsa Ekström
Antal sidor: 202 st
Förlag: Kartago
Serie: Sayonara september 2
Utgiven år: 2010
Originalets titel: Sayonara september 2
Genre: Manga, livsöde, vänskap, kärlek


(Spoilervarning om man inte läst den första boken!)

Det verkar som om Alex mår bra - hon trivs med sina vänner och det går bra i skolan. Men det är något från det förflutna som spökar.
    När Janne hittar en serie Alex gjort misstänker han genast att den är baserad på något som hänt på riktigt i Alex liv. Han blir orolig för Alex och bestämmer sig för att ta reda på vad det egentligen är som tynger henne och vad det är hon inte vill berätta för dem.
    När en person från Alex förflutna dyker upp ser Janne sin chans och bestämmer sig för att prata med honom. Men vad kommer hända när han faktiskt får reda på sanningen om Alex?
________________________________________________________________________

Innan jag började läsa den här boken läste jag om ettan för att komma ihåg allting och inte blanda ihop något. Jag älskar verkligen att läsa ut en bok och kunna fortsätta med nästa direkt - och med den här sereien var det verkligen som att läsa nästa kapitel istället för att läsa nästa bok. I den här serien passade det perfekt, för man missade ingenting och drogs in i berättelsen på en gång.

Jag gillar den här boken ganska mycket mer än jag gillade den första. Sayonara september var väldigt bra, spännande och lite mystisk, men tvåan är mycket djupare och det gör den ännu bättre. Alex historia var det absolut bästa i boken och gjorde att man ville läsa mer hela tiden.

Boken är kanske inte den mest originella man läst, men så fort den blir lite djupare får man en helt annan bild av den. Nu vill man bara få veta ännu mer - hur kommer det sluta egentligen? Som tur var var inte cliffhangern den värsta jag varit med om så jag känner inget superstort behov av fortsättningen, även om jag ser fram emot att läsa den.

I den här boken blir också karaktärerna djupare och jag tycker mycket mer om Alex nu än jag gjorde i första boken, även om jag gillade henne då med. Jag gillar fortfarande Janne, Christoffer och Lillian. Miri som man fick läsa om först i den här boken tycker jag också mycket om.

Som sagt gillar jag verkligen den här boken, den är rätt mycket bättre än den första och jag ser fram emot att läsa den sista! Jag rekommenderar den här serien till de som vill läsa något verklighetstroget, sorgligt och spännande.

Minnesvärt citat:
Lite svårt att hitta något i en sådan här bok... XD

Bokens första mening:
Vad jag såg...

Favoritkaraktär/er:
Alex

Saker från boken som inspirerar mig:
• Att den blivit mycket djupare och att man ser på serien på ett annat sätt efter att ha läst den här boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺