onsdag 22 januari 2014

När jag lät dig gå

Författare: Gayle Forman
Antal sidor: 220 st
Förlag: B. Wahlströms
Serie: If I Stay 2
Utgiven år: 2011
Originalets titel: Where She Went
Genre: Kärlek, livsöde

Adam och Mia har inte varit tillsammans på tre år. Nu är han känd rockmusiker i bandet Shooting Star och hon är en omtalad cellist. Berömmelsen har gjort att Adam tröttnat på musiken och när han, som frontfigur, blivit den mest populära har han glidit längre och längre bort från de andra. Så när de åker till London  bestämmer sig Adam för att stanna i New York en extra natt.
    Av en slump ser han att Mia har en cellokonsert just den kvällen. Han bestämmer sig för att gå dit och försöker att inte synas, men efteråt blir han kallad till hennes loge. Blir det en glad återförening eller ett sista farväl?
____________________________________________________________________________

Nu var det ett ganska bra tag sedan jag läste "Om jag stannar" men jag kommer väl ihåg känslan jag fick av den - den var sorglig, vacker och jag ville aldrig att den skulle ta slut samtidigt som jag ville veta hur det skulle gå. Så jag förstår verkligen inte varför jag väntat så länge med att läsa fortsättningen.

Den här boken är skriven ur Adams perspektiv. Jag gillar honom ännu mer som karaktär i den här boken trots att jag tyckte väldigt mycket om honom redan i första. Hans karaktär är så trovärdig - man känner verkligen hur ensam han känner sig, hur han känner för musiken och varför hans liv ser ut som det gör. Han känns så verklig och man tycker verkligen synd om honom när man läser.

Mia är lite självisk i den här boken, men det är omöjligt att inte tycka synd om henne och man kan inte låta bli att tycka om henne ändå. Man får en mer hel bild av henne när man får se henne ur Adams ögon också, och det gör att hon växer som karaktär.

Man får veta vad som hänt sedan Mia vaknade efter olyckan genom tillbakablickar, och berättelsen växer fram på ett så bra sätt. Trots att boken inte är särskilt lång säger den så mycket och innehåller så mycket känslor, precis som den första boken. Den utspelar sig också under väldigt kort tid men författaren har lyckats skriva allting på ett väldigt trovärdigt och bra sätt.

Det är ganska enkelt att gissa hur det ska sluta, men man kan inte vara helt säker. Det är en av anledningarna till att boken är svår att sluta läsa i. En annan anledning är att man vill se hur hela berättelsen sitter ihop, få veta vad som egentligen hänt och varför. Sedan är det verkligen svårt att släppa karaktärerna - så den här boken är helt enkelt inte så lätt att lägga ifrån sig.

Jag rekommenderar verkligen den här serien - böckerna är vackra, sorgliga och väldigt fint skrivna. Läs dem!


1 kommentar:

  1. Har också läst den här boken, det jag tycker om så mycket med den är just att man får Adams perspektiv på det hela. I första boken tänker man (åtminstone inte jag) på hur mycket Mias olycka faktiskt påverkar Adam också.
    Tycker om böckerna jättemycket, speciellt då musiken får ta sån stor plats. :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺