lördag 15 februari 2014

62 dagar

Författare: Cilla Naumann
Antal sidor: 143 st
Förlag: Alfabeta
Serie: Det finns fler böcker om samma karaktärer
Utgiven år: 2011
Genre: Livsöde, vänskap

När skolan slutade kändes det som om 62 dagar skulle bli en evighet, men det visade sig bli det värsta sommarlovet någonsin. Det regnar och är grått hela tiden och Tom och de andra vet inte vad de ska göra, så de försöker imponera på varandra med olika busstreck. En dag går allt för långt och utan att Tom riktigt fattat vad som hänt har de gjort något som kanske kommer gå till rättegång - och plötsligt är hela sommaren förstörd.
___________________________________________________________________________

Det är inte särskilt ofta man läser böcker som man verkligen inte intresseras av alls, som man verkligen skulle kunna sluta läsa i mitt i och sedan aldrig undra vad som hände sedan - men det här är en sådan bok. Handlingen intresserade mig verkligen inte över huvud taget. Det var aldrig spännande och inte ens när det hände något sorgligt kunde jag känna något annat än tristess. Tyvärr, men det är sant. Det känns som om handlingen aldrig kommer igång, som om det aldrig händer något riktigt spännande.

Karaktärerna är inte heller intressanta. Jag irriterar mig på att de flesta är så elaka eller helt enkelt tråkiga, och det gör ju inte direkt boken bättre utan tvärtom. Det är något med huvudpersonen som gör att han inte känns verklighetstrogen - han är lite för överdriven.

Författaren har verkligen lyckats med att beskriva ångest i boken - men det är också den enda känslan som verkligen är bra beskriven, vilket gör att det blir alldeles för mycket. En bok fylld med bara ångest, överdrivna karaktärer och en uttråkande handling är bara jobbig att läsa.

Jag skulle verkligen inte rekommendera den här boken - kanske är jag inte i helt rätt ålder för den och är inte heller van vid böcker som är skrivna för att vara lättlästa, men ändå. Man kan skriva bra lättlästa böcker men intressanta karaktärer och spännande handling - men den här boken är inte en sådan bok.

Minnesvärt citat:
Språket var inte heller någon höjdare, så hittade inget!

Bokens första mening:
"Här kan den inte ligga."

Favoritkaraktär/er:
Som sagt gillade jag inga karaktärer, men kanske Söderlund?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺