lördag 22 mars 2014

Stjärnskott

Författare: Anna Lena Stålnacke
Antal sidor: 196 st
Förlag: Berghs förlag
Serie: -
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Stjärnskott
Genre: Vänskap, kärlek, livsöde

Frida Karlsson drömmer om dagen då hon och hennes band slår igenom och blir världskända. Därför skriver hon sina memoarer - när hon väl blir känd kanske hela världen vill veta allt om framgångssagan.
    Frida skriver om sitt band, hur det är att känna sig mest ensam på hela skolan och om Leon. Han som spelar gitarr som en gud och är vacker som en ängel. Han är med i talangtävlingen Stjärnskott  och Frida är ett av hans mest hängivna fans. Hon står längst fram varenda lördag när han och hans band tävlar. Men hur ska hon bära sig åt för att lära känna honom på riktigt och inte bara bli en i mängden av alla hans fans?
__________________________________________________________________________

Jag hade inte hört särskilt mycket om den här boken innan författaren undrade om jag ville läsa den, och självklart sa jag ja - hur kan man säga nej till en bok där musiken är så viktig? Jag ångrar i alla fall inte alls att jag bestämde mig för att läsa den!

Det här är verkligen en bok man kan känna igen sig i - jag kan i alla fall känna igen mig i Fridas drömmar, hennes tankar, hur hon verkligen älskar Leon och hans musik... Det gör boken extra rolig att läsa. Man kan också verkligen förstå hur Frida känner sig när hennes kompis till exempel säger att hon skrivit en låt Frida gjort eller hur hon känner sig när hon lyssnar på Leons första skiva. Författaren har verkligen beskrivit karaktärerna och deras känslor väldigt bra!

Frida är nog kanske min absoluta favoritkaraktär just för att hon är så enkel att känna igen sig i och för att det verkligen känns som att det är någon i min ålder som skriver, men Leon kommer klart tvåa. Det är svårt att inte gilla honom när Frida beskriver honom som otrolig och man får läsa ur hennes perspektiv. Man gillar honom bara mer och mer ju mer man får veta om honom, och jag skulle verkligen inte säga nej till att läsa mer om både honom och Frida!

Boken är i princip omöjlig att sluta läsa i och jag läste den på en enda kväll. Trots att den inte är särskilt lång innehåller den väldigt mycket tankar och känslor och berättelsen blir aldrig tråkig. Jag har faktiskt inte läst någon liknande bok förut och det var väldigt kul att läsa om Frida just för att hon är ett så stort fan av någon - någonting som är lätt att känna igen sig i.

Att Frida också har bra musiksmak är ett väldigt stort plus. Att läsa om musik, musikspelande och musikdrömmar är något jag märker att jag borde göra oftare - för det är ju så kul! Författaren har också skrivit väldigt bra om musikens baksida, att allting inte blir hur bra som helst bara för att man blir känd. Detaljen med att varje kapitel börjar med en del av en låttext gör också boken mer speciell.

Det här är en väldigt bra bok som är omöjlig att sluta läsa ur och lätt att känna igen sig i. Jag rekommenderar den verkligen!

Minnesvärt citat:
"Tänk om jag inte heller fanns på riktigt eftersom ingen brydde sig om mig?"

Bokens första mening:
En dag kommer jag att skriva mina memoarer.

Favoritkaraktär/er:
Frida och Leon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺