måndag 12 maj 2014

Prao på biblioteket, dag 1

Den här veckan kommer jag praoa på Växjö stadsbibliotek, och eftersom man måste föra dagbok över vad man gör tänkte jag passa på att skriva ner det på bloggen! Personalen var verkligen jättetrevlig och man hade i princip alltid något att göra, ser verkligen fram emot resten av veckan :)

Det allra första jag fick göra var att gå runt och kolla på alla ställen i biblioteket - både där besökare får vara och ställen där bara personalen får vara. Jag fick se var alla olika slags böcker står och fick även se böcker som är för gamla, fina eller inte tillräckligt populära för att förvaras bland de andra böckerna. Det fanns verkligen många - många fler än man kunnat tänka sig - och det var häftigt att se de som var riktigt gamla!
 
Sedan fick man prova på att jobba vid en informationsdisk. Jag fick hjälpa till att leta reda på böcker som någon reserverat, hitta böcker som folk sökte, sortera böcker, plocka runt i bokhyllorna, se till att alla böcker stod i bokstavsordning, ställa tillbaka böcker som blivit inlämnade och mer. Just idag var jag på barnavdelningen och därför fick jag mest sortera barn- och ungdomsböcker. Under veckan kommer jag få prova på de flesta arbetsuppgifterna man kan ha på ett bibliotek och det ska bli väldigt spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺