tisdag 13 maj 2014

Prao på biblioteket, dag 2

Idag fick jag först gå runt och titta på fackavdelningen eftersom det var där jag skulle vara under dagen. Brukar nästan bara vara på ungdomsavdelningen så det var spännande! Jag har fått se Kronobergssamlingen, där det finns böcker från både 2014 och 1800-talet om länet där vi bor och mycket mer - (bland annat likpredikningar, talen som prästen håller för de som dött på deras begravningar från 1800-talet och framåt). Jag har fått se precis hur man gör för att använda biblioteket för att hitta fakta på bästa sätt och hur man jobbar med att samla information som folk skulle kunna tänkas ha nytta av. Något som var väldigt intressant var att se hur biblioteket sparat gamla tidningar, släktforskningsmaterial och gamla lagböcker och andra saker som man definitivt inte kan slänga bort.

Sedan fick jag se hur det fungerar att köpa in böcker. På avdelningarna barn- och skönlitteratur samt facklitteratur finns det några i varje team som jobbar med att köpa in böcker. Vilka böcker de köper in bestämmer de själva, ser vilka som är nya eller mest populära och får även in tips från folk som önskar någon speciell bok.

Jag har också fått plocka runt med böcker på fackavdelningen, fått se vart böcker om samhället - till exempel politik och annat man behöver veta för att hänga med - står, sett vad man jobbar med som teamchef (schemat och andra arbetsuppgifter), gallrat filmer som inte lånats ut på mer än ett halvår samt fått information om servicedelen av bibliotekariejobbet. Det är verkligen kul att prata med människor som är lika bokintresserade som en själv och man lär sig någonting nytt hela tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺