torsdag 19 juni 2014

Avståndet mellan

Författare: Gunnar Ardelius, Sara Bergmark Elfgren, Kevin Frato, Anthony Grooms, Üklü Holago, Fabian Göransson, Tony Johansson, Jenny Jägerfeld, Malin Isaksson, Anneli Jordahl, Mats Kempe, Johanna Koljonen, Katarina Kuick, Björk Mirjamsdotter, Charlotte Glaser Munch, Ubah Musse, Ingrid Olsson, Inti Chavez Perez, Otto Rimfors, Ingelin Røssland, Mårten Sandén, Jessica Schiefauer, Erika Söderstrom och Johanna Thydell
Antal sidor: 203 st
Förlag: X Publishing
Serie: -
Utgiven år: 2012
originalets titel: Avståndet mellan
Genre: Noveller

Det här är en novellsamling som handlar om personer som åker pendeltågslinjen mellan Bålsta och Nynäshamn. Varje novell utspelar sig på något sätt från en station till en annan och nästa novell börjar på stationen där den förra slutade. Det är en väldigt annorlunda idé och det var häftigt att läsa!

Om jag ska vara ärlig var jag inte särskilt sugen på att fortsätta läsa i början. Jag var sugen på något som gick hyfsat snabbt att läsa och jag tyckte novellerna var lite… Jag vet inte, det kändes som om författarna hade tvingat fram berättelserna bara för att idén till boken var så häftig på något sätt.

Men det blev mycket bättre. Novellerna blev bara bättre och bättre och några av dem kan jag inte sluta tänka på. Nu i efterhand är det en av sakerna som är allra bäst med boken - varje novell är verkligen helt annorlunda, och att vissa är bättre än andra gör på ett sätt att boken blir mer minnesvärd.

Så, den här boken är väldigt upp och ner. Vissa av novellerna är verkligen jättebra medan vissa är lite mindre bra. Boken kanske kunde ha varit lite bättre men som sagt gör det inte så mycket att det var lite olika kvalité på novellerna. Idén är väldigt inspirerande och många av sätten som de olika novellerna är skrivna på (vissa är skrivna på norska, en är skriven så att man bara får se ena halvan av ett telefonsamtal, någon har fanatasyinslag) gör boken mer verklighetstrogen. Författarna har också lyckats få vissa noveller att hänga ihop på ett väldigt snyggt sätt med. Den här boken både gjorde mig besviken och överraskade mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺