torsdag 7 augusti 2014

Rekviem

Författare: Lauren Oliver
Antal sidor: 398 st
Förlag: Bonnier Carlsen
Serie: Delirium 3
Utgiven år: 2013
Originalets titel: Requiem
Genre: Dystopi

(Spoilervarning om man inte läst de första böckerna!)

Lena och de andra i motståndsrörelsen har räddat Julian och flyr efter det ut i vildmarken. Men plötsligt står hela landet för ett stort uppror - inte ens regimen kan förneka det längre - och Lena är mitt i händelsernas centrum. 
    Samtidigt lever Hana, Lenas före detta bästa vän, ett skyddat liv bakom murarna i Portland. Hon har fullt upp med att planera inför bröllopet med den blivande borgmästaren tills något händer som förändrar allt.
    Lena och Hana lever i helt skilda världar - tills deras vägar korsas igen.
____________________________________________________________________________

När man läser den här boken är det verkligen omöjligt att inte märka hur otroligt duktig Lauren Oliver är på att skriva. Man kan se alla miljöer och karaktärer otroligt tydligt framför sig och det är något med berättelsen som gör att man är fast från första sidan.

Jag har väntat med att läsa den här boken så länge för att jag ville läsa den på engelska - men när jag väl såg den på biblioteket kunde jag inte låta bli att låna den. Det är jag både glad och inte glad över - jag är glad över att ha läst den, men önskar verkligen att jag hade läst den på originalspråk. Språket är vackert, men det är mycket bättre på engelska - tror jag i alla fall. Antingen har översättaren inte gjort ett jättebra jobb eller så var språket helt enkelt inte lika fint i den här boken som i de två första. Det låter inte alls lika poetiskt och vackert, och det finns saker jag irriterar mig på med översättningen. 

Berättelsen är som sagt väldigt spännande, och även om jag inte är jätteförtjust i triangeldramat så tycker jag det funkade rätt bra i den här boken. Jag gillar både Lenas och Hanas kapitel men Lenas var allra mest spännande. Det är nästan omöjligt att lägga ifrån sig boken, särskilt när man fick läsa ur två karaktärers synvinklar, och när man väl läst klart den är det svårt att sluta tänka på den.

Jag gillar fortfarande karaktärerna: Alex är min absoluta favorit och jag skulle gärna läst mycket mer om honom, jag gillade verkligen att man fick läsa mer om Hana och Lena är lika bra som alltid. Som sagt är författaren otroligt bra på att beskriva karaktärer!

Slutet kändes ganska kort, men jag gillade det. Det var ganska öppet och jag brukar ofta irritera mig på det, men i den här boken var det verkligen perfekt. Dessutom slutade det precis som jag ville, haha. :)

Egentligen är översättningen det enda jag har att klaga på med den här boken, men det är väl mitt eget fel för att jag inte läste den på originalspråk... ;) Lauren Oliver är verkligen en av mina favoritförfattare och jag rekommenderar verkligen den här serien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺