tisdag 5 augusti 2014

Unspoken

Författare: Sarah Rees Brennan
Antal sidor: 370 st
Förlag: Random House Children's Books
Serie: The Lynburn Legacy 1
Utgiven år: 2012
Originalets titel: Unspoken
Genre: Fantasy, mysterium
Språk: Engelska

Kami Glass älskar någon hon aldrig träffat: en pojke hon pratat med i sitt huvud hela sitt liv. Jared har alltid funnits där och han är den enda som verkligen vet allt om Kami - hans närvaro i hennes huvud gör henne trygg.
    När hon var liten berättade hon för andra om Jared, och det gjorde bland annat att hon förlorade sin bästa vän. Nu är hon den konstiga, ensamma tjejen med en låtsaskompis. Men hon har Angela - vackrast i hela skolan men latare än någon annan Kami känner och hatar allting som har med människor och göra - och så har hon Jared, förstås.
    Kami bor i Sorry-in-the-Vale, en liten stad i England, där familjen Lynburn ägt den gamla herrgården - och större delen av staden - så länge alla kan minnas. De har alltid varit skräckinjagande och väldigt mystiska, men nu har herrgården stått tom länge. Alla blir förvånade när familjen Lynburn plötsligt kommer tillbaka från USA där de bott de senaste åren. Men den som blir allra mest förvånad är Kami - för en Lynburn-sönerna är pojken hon pratat med i sitt huvud hela livet.
    Plötsligt är inte Sorry-in-the-Vale den lugna staden den varit...
_____________________________________________________________________________

Jag kunde inte låta bli att låna hem den här boken eftersom jag hört så mycket bra om den och omslaget var så fint. Det enda jag egentligen visste om den var att den handlade om en flicka som pratar med någon i sitt huvud som visar sig finnas på riktigt. Kanske var det för att jag inte visste så mycket om den som jag älskar den så mycket, för herregud vad överraskad jag blev!

Jag älskar karaktärerna - självsäkra Kami som älskar mysterier, vackra Angela som hatar människor men älskar att sova, Holly som kör motorcykel och växte upp några år innan alla andra och Jared som gör precis allt för att skydda Kami men ogillar att prata om sina egna känslor. Tillsammans bestämmer de sig för att lösa mysteriet med vad som egentligen händer i Sorry-in-the-Vale. Jag älskar att läsa om det och författaren skriver allting så bra och trovärdigt.

Humorn är närvarande i hela boken och karaktärerna är verkligen otroligt roliga. Det är otroligt att inte bry sig om dem och jag längtar verkligen efter att läsa nästa bok!

En annan sak jag älskar med den här boken är hur otroligt spännande det är. Handlingen går precis lagom fort framåt och det är i princip omöjligt att sluta läsa. Mysterier, karaktärer, kärlek och fantasy blandas på ett perfekt sätt. Jag har heller inte läst något som liknar den här boken innan - fantasyberättelsen är väldigt originell och det är en stor anledning till att boken är så spännande.

Men det som är kanske allra bäst med boken är att man verkligen känner att den utspelar sig i England. Författaren har beskrivit de väldigt smala vägarna, häckarna, de små städerna, London och allt annat så bra!

Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på den här boken och rekommenderar den till alla som vill läsa något spännande, roligt och originellt. Egentligen rekommenderar jag den till alla - för så bra är den.

Minnesvärt citat:
“You’re crazy,” said her best friend, Angela, as the bell rang to signal five minutes before the first class on the first day back at school.
“They said that about all the great visionaries.”
“You know who else they said it about?” Angela demanded. “All the actual crazy people.” 

“One of the lambs fixed its attention on Jared. “Baa,” it flirted. 
“Boo,” said Jared.
“Oh my God, Jared. Don’t tough-talk the lambs.”
"It was giving me a funny look.” 

“Why are you putting on lip gloss, my daughter?” Dad asked. “Trip to the library? Trip to the nunnery? I hear the nunneries are nice this time of year.”

“Is this true, Kami? Are you going out on a date?” Dad asked tragically. “Wearing that? Wouldn’t you fancy a shapeless cardigan instead? You rock a shapeless cardigan, honey.” 

Bokens första mening:
Every town in England has a story.

Favoritkaraktär/er:
Kami, Jared och Angela

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺