lördag 20 juni 2015

De 100 bästa ungdomsböckerna

Det här Kulturkollo's lista på de hundra bästa ungdomsböckerna som någonsin skrivits. Har sett den på några bloggar nu så tänkte det skulle vara kul att prova! (Jag har läst de som är överstrukna.) 

• Låt vargarna komma, Carol Rifka Brunt
• Kaninhjärta, Christin Ljungqvist
• Här ligger jag och blöder, Jenny Jägerfeld
• Onanisterna, Patrik Lundberg
• Hungerspelen, Suzanne Collins
• Divergent, Veronica Roth
• Cirkeln, Mats Strandberg, Sara Bergmark Elfgren
• Det handlar om dig, Sandra Beijer
• Fel grav och andra berättelser, Kelly Link
• Förr eller senare exploderar jag
• Jag, En, David Levithan
• En ö i havet, Annika Thor
• Boktjuven, Marcus Zusak
• Om jag kunde drömma, Stephanie Meyer
• Skuggan över stenbänken, Maria Gripe
• Den långa vägen hem, Cynthia Voigt
• Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag, Sara Ohlsson
• Imorgon när kriget kom, John Marsden
• Dansa på min grav, Aidan Chambers
• I taket lyser stjärnorna, Johanna Thydell
• Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket, Gunnar Ardelius
• Tänk om det där är jag, Johanna Lindbäck
• Godnatt Mister Tom, Michelle Magorian
• Pojkarna, Jessica Schiefauer
• Det händer nu, Sofia Nordin
• Momo, eller kampen om tiden, Michael Ende
• Hjärtans fröjd, Per Nilsson
• Guldkompassen, Philip Pullman
• Kanske är det allt du behöver veta, E. Lockhart
• Du glömde säga hejdå, Sarah Dressen
• Konsten att ha sjukt låga förväntningar, Åsa Asptjärn
• Isnätterna, Malin Isaksson
• Frost, Maggie Stiefvater
• Wallflower, Stephen Chbosky
• Eleanor & Park, Rainbow Rowell
• Antiloper, Ellen Roxberg
• Hitta Violet Park, Jenny Valentine
• Om jag stannar, Gayle Forman
• Stjärnmärkt, Jessica Spotswood
• Nick & Norahs oändliga låtlista, Rachel Cohn & David Levithan
• 13 skäl varför, Jay Asher
• Kurt Cobain finns inte mer, Hanna Jedvik
• Min hemliga dagbok - Adrian Mole 13 ¾ år, Sue Townsend
• Fråga Alice, Anonym
• Cinder, Marissa Meyer
• Det är så logiskt alla fattar utom du, Lisa Bjärbo
• Ondvinter, Anders Björkelid
• Vad mina vänner inte vet, Sonya Sones
• Hur kär får man bli, Katarina von Bredow
• Isdraken, Mikael Engström
• Anna och den franska kyssen, Stephanie Perkins
• Intet, Janne Teller
• Jag saknar dig, jag saknar dig, Peter Pohl, Kinna Gieth
• Livets outgrundliga mysterier, Benjamin Alire Sáenz
• Jag ger dig solen, Jandy Nelson
• Tankeläsaren (De utvalda), Kristin Cashore
• Ramona, Marta Söderberg
• Jellicoe Road, Melina Marchetta
• Innan jag dör, Jenny Downham
• Oceanen vid vägens slut, Neil Gaiman
• Önska bort önska nytt, Ingrid Olsson
• Peters baby, Gun Jacobsson
• Foxfire, Joyce Carol Oates
• Legend, Marie Lu
• Mörkrets tjänare, Holly Black
• Fjäril, Sonya Harnett
• Delirium, Lauren Oliver
• Outsiders, S.E. Hinton
• Odinsbarn, Siri Pettersen
• Dårfinkar och dönickar, Ulf Stark
• Simon och Sophie, Emma Granholm
• Sandor slash Ida, Sara Kadefors
• Ulrike och kriget, Vibeke Olsson
• Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian, Sherman Alexie
• Darkside, Tom Becker
• Väktarens lärling, Joseph Delaney
• Pojken i randig pyjamas, John Boyne
• Artemis Fowl, Eoin Colfer
• Dyk i, Kate Cann
• Över näktergalens golv, Lian Hearn
• Den utvalde, Lois Lowry
• Spelkortsmysteriet, Jostein Gaardner
• Vargbröder, Michelle Paver
• Mörk ängel, Laini Taylor
• Ful, Scott Westerfeld
• Kära tjejer, Jacqueline Wilson
• Berättelser från yttre förorten, Shaun Tan
• Amuletten från Samarkand, Jonathan Stroud
• Matchad, Ally Condie
• Ser mitt huvud tjock ut i den här?, Randa Abdel-Fattah
• Molnet, Gudrun Pausewang
• Flyg ollonborre, flyg, Christine Nöstlinger
• Coconut, Copano Matlwa
• Systrar i jeans, Ann Brashares
• Sommaren jag blev vacker, Jenny Han
• Ljus, ljus, ljus, Vilja-Tuulia Huotarinen
• Vinterviken, Mats Wahl
• Chokladkriget, Robert Cormier
• De vassa tändernas skog, Carrie Ryan
• Kram, Hans-Erik Hellberg

Har tydligen läst 54 av 100, helt okej! En lista med många bra och viktiga böcker (även om några av de allra bästa, som Harry Potter till exempel, saknas...) :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att du vill lämna en kommentar ☺